انسان کاشف طبیعت و عامل برقراری تداوم و پایداری بقاء و عاملی در تجلی امکانات و استعدادهای نهانی طبیعت شناخته شده است.
و اوست که با تصور در طبیعت، رازهای نهانی خود را آشکار ساخته و گاهگاه از
چهره به ظاهر خصمانه و شرارت آلودش، زیبایی، صفا و صمیمت می تراود.
در این فلسفه روابط انسان و طبیعت به صورت یکپارچه مشاهده می شود و انسان نه جزئی جداشدنی از طبیعت و نه حاکم مافوق آن است.
شعر و ادب هنرهای تزئینی ایران خواه از زمان هخامنشیان و خواه از زمان
سامانیان و دورۀ اسلامی، همیشه سرشار از احترام و علاقه به طبیعت است.
طبیعت کلیت و مظهر تجلی وجود است، مقام خاص و مقدسی دارد و در آن همه چیز در حالت نظم و تعادل قرار دارد.
در باغ ـ این طبیعت از پیش اندیشیده ـ رابطه انسان و طبیعت در نهایت هماهنگی است.
باغ به کمک اشکال منظم هندسی، رابطه میان طبیعت و دنیای درونی تصور میشود.
باغ مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت و نظم جهانی را منعکس و مفاهیم فضاها را مطرح میکند.
فهرست مطالب
باغ عفیف آباد شیراز
مقدمه ای بر پیشینه تاریخی باغ ایرانی
هندسه ، ساختار ، نظام
تعریف و واژه شناسی
تاریخچه باغ گلشن (عفیف آباد) شیراز
باغ عفیف آباد شیراز
معرفی
عکس های قدیمی از بنا