گفتنی
است که در معرفی یک بنای تاریخی می بایستی سیر تاریخی مکانی که بنای مذکور
در آن قرار دارد گفته شود تا بتوان حدس زد که آن بنا با توجه به دوره
تاریخی خود دست خوش چه فرایندی قرار گرفته بود در زمان های قدیم که در خانه
ها برای آسایش افراد خانه وسا یل رفاهی از جمله روشنایی و سیستم سرمایی و
گرمایی وجود نداشت آن ها می بایستی با استفاده از قراردادهایی که در طبیت
وجوددارد و با کار برد آنها در ساخت خانه هایشان امکانات لازمه در خانه را
برای خود فراهم کنند. پس با توجه به بحث گفته شده در این قسمت می بایستی
سازگاری و یا عدم سازگاری ساخت و معماری آن بنا را با شرایط اقلیمی آن
منطقه مورد بررسی قرار داد.
در ادامه می توان بررسی کرد که آن بنا در حال حاضر در چه شرایط اقلیمی قرار
دارد؟ و آیا اقداماتی برای نگهداری و یا حتی تخریب آن صورت گرفته است یا
خیر؟
و....
فهرست مطالب
موقعیت خانه رمدانی
بررسی موقعیت اقلیم و طبیعت
به طور کلی آب و هوای منطقه و شهری ساری تحت تأثیر عوامل زیر میباشد
ارتفاع
همجواری با دریای مازندران
جریان بادهای مؤثر بر شهر ساری
رطوبت نسبی
دما
موقعیت شهر ساری در نقشه تقسیمات اقلیمی زمستانی و تابستانی ایران
تاریخچه خانه رمدانی
مسیرهای دسترسی به خانه رمدانی
کشیدگی بنا
نوع و توضیحات مالکیت اثر خانه رمدانی
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی :
تزئینات و نوع مصالح و ابعاد و اندازه
تصاویر ارسی و تزئینات پنجره های خانه رمدانی
ویژگی اثر (قبلی و فعلی پیشنهادی )
وضعیت موجود و دلایل اسیب های وارده
توضیح دخل و تصرفات انجام شده و مشهور در اثر
توضیحات ضروری و اختصاصی اثر
پلان طبقه همکف خانه رمدانی
پلان طبقه دوم خانه رمدانی
پلان سرایداری خانه رمدانی
اندازه گذاری پلان
ورودی اصلی بنا
ورودی ساختمان
ورودی فرعی بنا
نمای هشتی ورودی
نمای شمال
نمای غرب
نمای شرقی
نمای غرب
جنس کف بنا
سازه افقی سقف
سازه و فرم بام
تیپ بندی در ها
تیپ بندی پنجره ها
چندنمونه اسکیس
فضای داخلی خانه رمدانی
محوطه حیاط خانه رمدانی
بررسی عارضه ها و روش درمان آنها ( 6 اسلاید )
بخشی از مطلب
موقعیت اثر : استان مازندران ، شهر ساری ، میدان ساعت ، خیابان انقلاب به سمت اب انبارنو
-این بنا با پیشینهای از دوره قاجار در بافت قدیم شهر ساری و در محله
آبانبار نو قرار دارد. این عمارت متشکل از دو ساختمان و یک حیاط مرکزی
است.
-بنای دو طبقهای که در جلو قرار دارد با سردری زیبا در واقع نقش ورودی و
هشتی بنا را ایفا می کند. این فضا جهت استراحت مراجعهکنندگان و انجام
اموری که نیاز به وارد شدن به خانه را نداشته در نظر گرفته شده و اتاقهای
طبقه فوقانی با تزئینات زیبای چوبی، پنجرههای ارسی و نورگیرهای گچی محل
اسکان مهمانان بوده است. بنای دوم که در پشت با یک فاصله قرار دارد، در
دوره پهلوی اول، دستخوش تغییرات اساسی شده است. در سالهای اخیر تمام
اندودهای داخلی حذف و طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن نمایان گشته است.
-با توجه به نوع مصالح و فرم ساخت متعلق به اواخر دوره قاجاری و در واقع مربوط به زمان بعد از مشروطه میباشد .
-مالکیت بنا از ان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران میباشد .
-این بنا چناچه مرقوم گردید بخشی از عمارت بزرگی بوده که در ان زمان
کاربریه هشتی و ورودی داشته است و در حال حاضر با تخریب بخش اصلی به عنوان
عمارتی منفرد در دو طبقه بر جای مانده است ، برای بنای فعلی فضایی برای
تدریس هنر های تجسمی – مرکزاموزشی مرتبط با هنر پیشنهاد میگردد .
-این بنا در حال حاضردر وضعیت بسیار خوبی قرار دارد واثار تعمیرات چشم گیری در بنا مشاهده نمیشود .
-قسمت شمالی این ساختمان به حیاط و ساختمانی مربوط به دوره ی پهلوی راه میابد و....