بررسی و تحلیل ، ایستگاه قطار افراگولا ناپلی، اثر زاها حدید،پاورپوینت
فهرست مطالب
بررسی اجمالی بیوگرافی طراح پروژه
بیوگرافی زاها حدید
افتخارات زاها حدید
معماری زاها حدید
آثار زاها حدید
کانسپت طرح
معماری ایستگاه قطار افراگولا ناپلی
پرسپکتیو
کانسپت اولیه
برش
نمای داخلی
نمای خارجی
پلانها ایستگاه افراگولا ناپلی
بخشی از مطلب
فاز اول ایستگاه قطار افراگولا ناپلی که دروازهای به سوی جنوب ایتالیا
است، توسط نخست وزیر، پائولو جنتیلونی، افتتاح گردید. این ایستگاه جدید
توسط معمار برجسته عراقیالاصل، زاها حدید، به عنوان یکی از ایستگاههای
حمل و نقل کلیدی ایتالیا طراحی شده است و چهار خط بین شهری پرسرعت، سه خط
بین منطقهای و یک مسیر حمل و نقل محلی را پوشش میدهد. علاوه بر
برنامهریزی تمهیداتی جهت ارائه خدمات راه آهن پرسرعت که رجو کالابریا(
Reggio Calabria) و باری (Bari) را به شمال ایتالیا و اروپا متصل میکند،
زیرساختهای جدید این خط راه آهن، به کانون جدید و با اهمیتی در افراگولا
ناپلی بدل خواهد شد که با ادغام بخش جنوبی شبکه پرسرعت راه آهن ایتالیا،
خطوط ناپلی کانسلو و تاسیسات حمل و نقل چیرکومویزوویانا، کل منطقه کامپانیا
(Campania) را تحت پوشش قرار خواهد داد.
معرفی ایستگاه قطار افراگولا
ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی که در تقاطع اصلی شبکه راه آهن جنوبی
ایتالیا قرار گرفته است، ۱۵ میلیون نفر از ساکنین کالابریا، مولیس، پوگلیا،
کامپانیا و سیسیل را در جنوب ایتالیا، به شبکه راه آهن ملی شمال و نیز
بقیه اروپا مرتبط میسازد. علاوه بر این، افراگولا ناپلی سبب تسهیل دسترسی
مسافرین به بنادر جنوبی و نیز انتقال کالاها به این بنادر مهم میشود. از
طرفی تقاضای افراد برای مسافرت با قطار روز به روز در حال افزایش است و هم
اکنون نیز در حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. لذا ایستگاه
قطار افراگولا ناپلی که در مسیر جدید راه آهن شمال-جنوب در شرق منطقه مرکزی
بزرگ متروپولین قرار دارد، باید جهت پاسخگویی به این نیاز، کاملا با خدمات
راه آهن منطقهای و بومی ادغام گردد.
معرفی ایستگاه قطار افراگولا زاها حدید
پس از عملیاتی شدن تمامی خطوط جدید ایتالیا، انتظار میرود که ۳۲۷۰۰ مسافر،
به صورت روزانه از ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی کنند. به بیانی دیگر،
در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر، ۴۸۰۰ نفر در ایستگاه حضور خواهند داشت و در
مجموع ۴۸ قطار در این خطوط به کار گرفته خواهند شد. ۲۸ قطار پرسرعت مستقر
در این خطوط نیز هر روزه به منظور ارائه سرویس فوری در هر ۳۰ دقیقه، در
ایستگاه قطار افراگولا ناپلی توقف خواهند داشت. البته گفتنی است که این
زمان در ساعات اوج ترافیک میتواند به حدود ۴۰ دقیقه برسد و بر اساس
برنامهریزی های صورت گرفته انتظار میرود که روزانه ۷۰۰ مسافر از هر سکو،
پیاده و یا سوار شوند. ۲۰۰ قطار محلی و منطقهای دیگر نیز در افراگولا
ناپلی توقف خواهند داشت که سیستم حمل و نقل کلیدی را در شبکه ملی، منطقهای
و محلی به وجود خواهند آورد.
معرفی ایستگاه قطار افراگولا زاها
بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، انتظار میرود خدمات قطارهای عمومی
ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی در تاریخ ۱۱ ژوئن آغاز گردد و در ابتدا، ۱۸
قطار پر سرعت در هر مسیر، ده هزار مسافر را در هر روز جابجا کنند. علاوه
بر این، احتمالا در زیرساختهای جدید، این سرویس به ۲۸ قطار در هر مسیر
ارتقا یابد و ایستگاههای جدیدی وارد این خطوط شوند. ایستگاه افراگولا که
در ۱۲ کیلومتری شمال ناپلی قرار دارد، به منظور ارائه خدمات به مناطق
کاسوریا، اکرا، افراگولیا، کیوانو، کاسالنووو دی ناپلی که جمعیتی حدود ۱۰
تا ۵۰ هزار نفر را شامل میشود، طراحی شده است. با این حال به زودی ایستگاه
قطار افراگولا ناپلی به یک مرکز حمل و نقل بینالمللی بدل خواهد شد که این
امر کاهش ترافیک در مرکز شهر را به دنیال دارد. با این حال همچنان هیچ
تصمیمی در جهت جایگزینی ایستگاههای فعلی ناپلی اتخاذ نشده است. این شبکه
که به عنوان یک پل عمومی شهری عمل میکند، جوامع ساکن در هر طرف راه آهن را
به یکدیگر متصل نموده است و ایستگاههای آن، بر اساس مسیرهای رفت و آمد
مسافران استقرار یافتهاند که فاصله را برای مسافرین از هر جایی قصد پیاده
شدن در درافراگولا ناپلی را داشته باشند و نیز برای آن دسته از مسافریین که
به سرویسهای قطار متمایزی نیاز دارند، به حداقل میرساند.
معماری ایستگاه قطار افراگولا ناپلی:
باشند و نیز برای آن دسته از مسافریین که به سرویسهای قطار متمایزی نیاز
دارند، به حداقل میرساند. معماری ایستگاه قطار افراگولا ناپلی حدید
طراحی یک گردشگاه عمومی بزرگ بر فراز هشت مسیر راه آهن عبوری از ایستگاه
راه آهن افراگولا ناپلی، به اندازهای دلپذیر است که به ایستگاه اصلی
مسافران مبدل شده است. این بخش از پل، تمام سرویسها و تسهیلات لازم را
برای ورود، خروج و دسترسی مستقیم مسافران به تمام سکوها در بردارد. علاوه
بر این، هندسه فضاهای داخلی نیز بر اساس مسیرهای عبور و مرور مسافرین،
تعیین شده است. ورودیهای بزرگ در هر دو انتهای ایستگاه، وظیفه خوشآمدگویی
به مسافران و هدال آنها به طبقات بالاتری که شامل انواع مغازهها و
امکانات متنوع هستند را بر عهده دارند. مسافرین به محض ورود به ایستگاه
قطار افراگولا ناپلی ، به فضای مرکزی بزرگی میرسند که برفراز کافهها و
رستورانها قرار دارد. وجود این فضای بزرگ دلپذیر در بالای مسیرهای راه
آهنی که به تازگی تاسیس شدهاند، بسیار کاربردی است؛ چراکه در حال حاضر به
محل اجتماع اصلی مسافرین افروگولا بدل گردیده است و مسافرین قطار از آن
برای عزیمت به سمت سکوها استفاده میکنند.
باشند و نیز برای آن دسته از مسافریین که به سرویسهای قطار متمایزی نیاز
دارند، به حداقل میرساند. معماری ایستگاه قطار افراگولا ناپلی
ایستگاه قطار افراگولا ناپلی به عنوان یک پایه بتنی مستحکم ساخته شده است و
از فضای اجتماع فوقانی متشکل از دندههای فلزی پوشیده شده با کورین و نیز
یک سقف شیشهای شفاف حمایت میکند. بتن استفاده شده در این ایستگاه، دارای
ترکیب خاصی است که با استفاده از عناصر بتنی خمیده، عملکرد مطلوبی را فراهم
مینماید. این عناصر بتنی، با استفاده از فناوریهایی ساخته شدهاند که
برای اولین بار در ساخت موزه ماکسی زاها حدید به کار گرفته شدند. در این
موزه، چارچوبهای چوبی، جای خود را به واحدهای فلزی پیش ساخته دادند و
منحنیهای دوگانهای نیز با استفاده از چارچوبهای ایجاد شده توسط مدلهای
پلی استایرن کنگره دار ایجاد شدند.
باشند و نیز برای آن دسته از مسافریین که به سرویسهای قطار متمایزی نیاز
دارند، به حداقل میرساند. معماری ایستگاه قطار افراگولا ناپلی زاها حدید
فضای تجمع برافراشته ایستگاه قطار افراگولا ناپلی که به صورت یک بیرون زدگی
ذوزنقه شکل در راستای یک مسیر ۴۵۰ متری طراحی شده است، از ۲۰۰ دنده فلزی
مختلفی بهره میبرد که به پوششی از جنس کورین و نیز یک سقف شیشهای شفاف
مجهز شدهاند. فضای تجمع اصلی ایستگاه، به گونهای طراحی شده است که از
پایداری اکولوژیکی ساختمان استفاده نماید. پانلهای خورشیدی یکپارچه موجود
در سقف همراه با نور طبیعی، سیستم تهویه و سیستمهای خنک کننده و گرمایشی
طبیعی، باعث شدهاند که مصرف انرژی این ایستگاه به حداقل برسد.و.....