پاورپوینت بررسی معماری مهدکودک و کودکستان یویو نوموری YUYU-NO-MORI (ژاپن –یوکاهاما)
بخشی از مطلب
تعداد دانش آموزان مهدکودک:60 نفر تعداد دانش آموز کودکستان:200 نفر
- فضای کودکستان و مهدکودک ،جداگانه و در دو طبقه در نظر گرفته شده
.اتاق مربی در جایی در نظر گرفته شده که هم به فضای آموزشی و هم به فضاهای
بازی دید داشته باشد.
- دسترسی های عمودی از طریق پله ،برج پله ای و آسانسور امکان پذیر است.
- بین ردیف کلاسها بجای دیوار از درهای کشویی استفاده شده تا در صورت لزوم فضای کلاسها به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار گیرد.
- اتاق های زیر شیروانی کلاس ها به عنوان فضایی خصوصی جهت فعالیت های انفرادی کودکان در نظر گرفته شده است.
- زمین بازی مهدکودک از سه قسمت تشکیل شده است:1-زمین خاکی برای بازی
هایی مثل توپ بازی و...2-زمین پوشیده از چمن برای تاب و سرسره بازی 3- بازی
با سازه های چوبی
- فضاهای مخفی مختلفی در داخل و بیرون طراحی شده از جمله اتاق زیر شیروانی برج بازی و ....
این فضاها به گونه ای طراحی شده که ایجاد تعلق به فضا را در کودک ایجاد کند ولی بطور نا محسوس به بازی کودک نظارت داشته باشد.
- فضای انتظار کودکان در قسمت ورودی(ایستگاه اتوبوس) جهت قابل استفاده بودن در شرایط آب و هوایی ،مسقف طراحی شده است.
- زمین بازی شبکه ای ،نماد مهدکودک محسوب میشود .کودکان از پریدن ،بالارفتن
و سر خوردن روی این شبکه لذت میبرند .این فضا در رشد فیزیکی و اجتماعی
کودک موثر است.
- سالن غذاخوری ظرفیت کافی برای کل مهد را نداشته و هر کلاس حداقل یک روز
در هفته از این سالن جهت تعامل اجتماعی با سایر کودکان استفاده میکنند و در
سایر روزها از کلاس به عنوان سالن غذاخوری استفاده می شود.
-آموزش محیطی از جمله موضوعات ضروری برای کودکان زیر 7سال محسوب
میشود.بنابراین در محوطه انواع مختلف درخت میوه،چمن ،گل و....به چشم میاید
تا کودک هم از محیط لذت ببرد و هم طبیعت را در این محیط کشف کند.
پله برای کودکان صرفا برای ارتباط عمودی نیست ،بلکه فضای بازی کودکان محسوب میشود.
و......