تحلیل و بررسی معماری ، موزه گوگنهایم بیلبائو ،پاورپوینت بهمراه تصاویر متعدد از پلان، برش و نمای
موزه از ارتباط با موزه دی بلاآرتز) (de Bellas Artesو دانشگاه
مجاورش، دستو (Deusto)، شکل گرفته. با این ساختمان گهری در واقع اسکیس های
دستی اش را برای اولین بار و به همان صورت در ساختمان پیاده کرد برای اولین
بار نرم افزار CATiA در دفتر گهری و در مورد پروژه تندیس ماهی در ویلا
اومپیا 1992-1982) استفاده شد ولی نه به طور کامل. اما موزه گوگنهایم اولین
پروژه اصلی بود که به صورت کامل توسط این نرم افزار تجزیه و تحلیل شد. این
نرم افزار مفهوم کلانی از یک برنامه بود که حس زیبایی و تکنیک را همزمان
با هم داشت و نه تنها موجب آزادی عمل گهری در طراحی شد، بلکه با فراهم
آوردن اطلاعات دیجیتالی و به کارگیری آنها در روند پروژه باعث کنترل هزینه
های پروژه شد
فهرست مطالب
فرانک گری
آثار فرانگ گری
موقعیت جغرافیایی
موقعیت قرار گیری موزه نسبت به شهر
فضا های موزه گوگنهایم بیلبائو
فضای داخلی گالری
اسکیس های اولیه
اتود حجمی
شکل مصالح
ورودی مجموعه
ورودی موزه
پلان های موزه بیلبائو
سایت پلان موزه
پل ارتباطی و مجسمه حلزون و کانسپت اولیه
مجسمه های دیگر محوطه
پرسپکتیو دید پرنده و ورودی موزه
پلازای جلوی موزه
پلهها
بخشی از متن
موزه گوگنهایم بیلبائو، در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط “فرانک ٱ گهری“ (Frank O.
Gehry) طراحی شده است. این معمار کانادایی تبار، در ۲۸ فوریه سال ۱۹۲۹
میلادی در شهر تورنتو چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در همان
شهر زادگاه خود به پایان برد. فرانک گری در سال ۱۹۴۷ میلادی و تنها زمانی
که ۱۸ سال داشت، به شهر لس آنجلس مهاجرت نمود و با اینکار به دوران جدیدی
از زندگی خود گام نهاد؛ چراکه توانست از فرصتهای فراوان موجود در ینگه
دنیا، برای پیشبرد و تحقق خواستهها و آمال خود استفاده کند.
طراحیهای فرانک گهری از سه سبک شاخصی بهره میبرند که سبب تمایز آنها با
آثار سایر معماران میشود. سبکهای دیکانستراکشن، فولدینگ و پرش کیهانی، سه
سبک محبوب فرانک گری هستند در تمامی آثار وی به کار برده شدهاند و زیبایی
خاصی را به آنها میبخشند. با این حال، باز هم نمیتوان منکر تاثیرپذیری
فرانگ گهری از معماران بزرگی چون فرانک لوید رایت یا لوکوربوزیه به واسطه
مطالعه آثارشان شد.
موزه گوگنهایم بیلبائو:
فرانک گری توانست به واسطه طرح فوقالعاده خود، در فراخوان برگزار شده به
منظور پیدا کردن بهترین طرح برای موزه شهر بیلبائو اسپانیا در سال ۱۹۹۷
میلادی، انتخاب شود و اثری را خلق کند که امروزه یکی از شاهکارهای معماری
جهان تلقی میشود و در کنار آثار معماران بزرگی چون زاها حدید و یا لوئیس
سالیوان قرار میگیرد.
موزه گوگنهایم بیلبائو، ایده اصلی خود را مدیون شعلههای آتش است از سبک
پرش کیهانی بهره میبرد و همین امر سبب زیبایی خاص و بدیع آن میشود. لکن
وجود اشکال هندسی بسیار در کنار عدم تبعیت از الگویی خاص در طراحی را
میتوان قابل توجهترین نکته در مورد این موزه دانست که سبب تمایز آن با
سایر نمونهها موجود میشود. علاوه بر این، قرارگیری این بنا در کنار
رودخانه نرویون (Nervion)، موجبات ایجاد کشیدگی در طراحی آن را فراهم آورده
است.
طراحی موزه :پاورپوینت تحلیل موزه گوگنهایم بیلبائو
یکی از جالبترین نکات در مورد موزه گوگنهایم بیلبائو، زمان بیش از حد صرف
شده برای طراحی آن است. این مسئله از آنجا نشات میگیرد که امروزی تقریبا
تمامی معماران، طراحیهای خود را به وسیله نرمافزارهای قدرتمندی چون اتوکد
و ۳DMax و در کوتاهترین زمان ممکن انجام میدهند. این در حالیست که فرانک
گهری، برای طراحی موزه گونهایم بیلبائو، از نزمافزار کتیا استفاده کرده
است.
این نرمافزار که بیشتر برای طراحی قطعات صنعتی به کار برده میشود، شهرتش
را در سایه دقت بالای خود دارد. بنابرین فرانک گری نیز با علم به این
مسئله، طراحی موزه گوگنهایم را با کتیا انجام داده است تا بدین ترتیب
دقیقترین خروجی ممکن را بگیرد. شایان ذکر است که مرسال غالب به کار برده
شده در نمای این موزه، فلز تیتانیوم است که سبب رفلکس بالای نور و درخشش
بینظیر آتش مانند آن میشود.
فضاهای موزه بیلبائو:پاورپوینت تحلیل موزه گوگنهایم بیلبائو
فرانک گهری طراحی این موزه را با درنظر گرفتن تمامی استانداردهای طراحی
موزه و نیز فضاهای مورد نیاز یک نمونه ایدهآل انجام داده است که بخشهای
اصلی آن شامل موارد زیر میباشد:
فضای سبز
اتاق نمایش
بخش اداری
فروشگاه محصولات فرهنگی
سالن مطالعه
رستوران
تالار سخنرانی
انبار
کارگاه های حفاظتی
بخش اسلاید و عکس
اتاق نمایش
گالری