پاورپوینت بررسی بازارهای سنتی و جدید
فهرست مطالب
چگونگی شکل گیری بازارها
فضای شهری
چگونگی شکل گیری بازارهای سنتی
پیوستگی میان اجزای مختلف بازار
ساخت همزمان عناصر مختلف بازار شیراز
عناصر بازار
نظام فضایی حاکم بر بازار
فضای شهری
میدان
پلازا
شکل بازارها در قدیم
شکل بازارهای ایرانی
انواع بازار
مقایسه بازارهای معاصروسنتی دربافت یک فضای شهری
نورگیری بازار
آسیب شناسی بازارها
چگونگی استقرار راسته هاوفضاهای گوناگون بازارنسبت به موقعیت شهر
تقسیم بندی بازارهای امروزی
طبقه بندی انواع گونه های تجاری در شهرهای امروز ایران
بررسی یک نمونه تطبیقی مجتمع تجاری زیست خاور
مجتمع تجاری الماس شرق
بخشی از مطلب
چگونگی شکل گیری بازارها :
پیوستگی میان اجزای مختلف بازار
نظام فضایی حاکم بربازار
فضاهای مربوط به انبار داری و نگهداری کالا
فضاهای مربوط به کارهای تولیدی
فضاهای مربوط به کارهای تجاری
چگونگی شکل گیری بازارهای سنتی:
بازارهای بزرگ شهرهای اسلامی که پیکر آنها را اجزا وتکه های در هم چفت شده
وبه هم چسبیده شکل داده اند از گذرگاه های اصلی و فرعی (راسته ها) برای
خرده فروشی وپیشه وری از خانها برای تجارت عمده و مبادلات خارجی (صادرات و
واردتات) واز فضاها و مجموعه های سرپوشیده (قیصریه وتیمچه) برای تجارت
کالاهای گرانبهاتر استفاده شده است. راسته ها و خانها در همه بازارها عنصر
اصلی هستند و تالارهای سرپوشیده و دالانها و میدان ها تنها در بعضی از
شهرهای اراضی مشرق زمین جزء بازارها شمرده می شوند. سایر بناهای مذهبی
آموزشی و رفاهی مانند مساجد و تکایا مدارس و دارالشفاء قهوه خانه و خوراک
پزی و انبار و سقا خانه که در عمل کامل کننده محله تجارتی –اجتماعی بازار
هستند و به تناسب نیاز در محلهای خاصی جای گرفته اند در این محل مسجد به
دلیل مقدم بودن وظایف مذهبی مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است واز
دراین رو می توان گفت که از آغاز قرن سیزدهم ساختار معماری بازار در شهرهای
گوناگون خاورمیانه از الگوی عمومی و پذیرفته همگانی پیروی کرده است.
و...