پاورپوینت بررسی فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه پیترز
بخشی از مطلب
تربیت شدن به معنی رسیدن به مقصد نیست؛ بلکه عبارت است از سفر کردن با دیدی متفاوت.
ریچارد استنلی پیترز مؤسس فلسفه تعلیم و تربیت متداول در نیمه دوم قرن
بیستم بریتانیاست. او در زمینه اخلاق، فلسفه ذهنی، فلسفه سیاسی و تاریخ و
فلسفه روانشناسی به کار تخصصی پرداخت.
از 1962 به بعد، این علایق منحصراً در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت به بار نشست.
پیترز و همکارش، پل هرست، جامعه تعلیم و تربیت بریتانیا را در 1964 تأسیس کردند که پیترز مدیریت این جامعه را عهدهدار بود.
پیترز همچنین شماری از کتب و مقالات اثرگذار را به رشته تحریر درآورد و شالوده فلسفه نوسیمای تعلیم و تربیت را ریخت.
فلسفه تعلیم و تربیت ریچارد پیترز دارای وجوه متعدد بود. از پایان جنگ و تا
انتصاب او به سمت استادی مؤسسه در 1962، علاقه غالب در فلسفه عمومی معطوف
به چیزی بود که « تحلیل مفهومی»، یا به عبارتی، « تحلیل زبانشناختی»
خوانده میشد... مفهوم تحلیل «زبانشناختی» در حیطه وسیعتر تحلیل «مفهومی»
قرار میگیرد.
بخشی از پروژه کلی اولیه پیترز شامل کاربست فنون «تحلیلی» درباره مفاهیم
خاص تربیتی بود. این امر وی را بر این ادعا رهنمون شد که تحقق تعلیم و
تربیت، در تمایز با امور دیگری مثل مهارتآموزی یا القای عقیده، موکول به
تحقق سه معیار است که عبارتاند از:
و ...