پاورپوینت بررسی قلعه فورگ در 10 کیلومتری جنوب شهر اسدیه بیرجند

تاریخ ایجاد 16/06/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30 اسلاید   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  3


بخشی از مطلب
قلعه فورگ در 10 کیلومتری جنوب شهر اسدیه بیرجند  واقع شده است.. قلعه فورگ ارگی است در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی. این قلعه در ۵ کیلومتری درمیان قرار دارد. ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است فضاهای داخلی قلعه از شرق به غرب شامل سه قسمت می‌باشد که قسمت اول عبارتست از: محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام- قسمت دوم محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و سومین قسمت که مهمترین بخش قلعه است محل زندگی حاکم و اطرافیانش است. قلعه مجموعاً دارای 18 برج بوده که اکنون تعدادی از آنها باقی مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه بیشتر سنگ ، آجرو خشت می‌باشد . تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم در میانی، سال 1160 ه.ق. ذکر شده است. فضاهای داخلی قلعه از شرق به غرب شامل ۳ قسمت می‌باشد که قسمت اول، محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام است
مولف کتاب عین الوتابع، قلعه را این گونه توصیف کرده است: قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساخته اند و پایه آن را سنگ چین نموده اند و دو شیر در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است. فضای داخلی آن از قسمت های مختلف مانند محل زندگی خدمه، اصطبل، انبار مهمات، کوره آجرپزی و آب انبار تشکیل شده است که به وسیله حصار قلعه و برج های مدور احاطه اشده اند.
تاسیسات داخلی آن دارای سه بخش اصلی، یعنی بخش مخصوص زندگی خدمتکاران و خدمه قلعه، بخش مربوط به نظامیان و محافظان قلعه و در نهایت بخش اصلی و هسته مرکزی آن یعنی ارگ قلعه مربوط به حکام و امرا بوده است قلعه فورگ بر بالای صخره ای سنگی همراه با 18 برج است.
بر بلندای حصار و برج ها، سازه های کنگره داری وجود دارد و منافذی (تیرکش) جهت دیده بانی و دفاع .
 
 
دروازه اصلی قلعه در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمای آن قرار دارد. شاه نشین در بلندترین نقطه قلعه قرار دارد و فضاهایی چون اصطبل، مسجد، آب انبار، اتاق هایی که در دو طبقه ساخته شده بودند را در بردارد.
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
قلعه فورگ ,معماری قلعه فورگ ,طرح قلعه فورگ ,تاریخچه قلعه فورگ ,نمونه قلعه فورگ ,
مقالات مرتبط در این دسته