پاورپوینت بررسی هنر و معماری بین النهرین

تاریخ ایجاد 16/06/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 70 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی هنر و معماری بین النهرین
 
بخشی از مطلب
اهمیت پیشگویی در تمدن بین النهرین را می توان از شماره زیاد مجموعه های طالع بینی و متون میخی مربوط به آن دریافت که در طول یک قرن حفریات باستان شناختی به دست مارسیده است . این متون ،‌تاریخی از اواخر دوران بابل قدیم تا دوران پادشاهان شلوکی را در بر می گیرد . تردیدی نیست که علم پیشگویی به عنوان دستاورد ذهنی عظیمی در بین النهرین و سرزمینهای اطراف به شمار می رفت . نسخه های از این متون در شوش ،‌ پایتخت پادشاهی ایلام ،‌در نوزی ،‌ در ختوشا پایتخت پادشاهی هیتی ،‌ و حتی در سرزمینهای دوردستی مانند قتن و حاصور در سوریه و فلسطین نیز به دست آمده است . 
ارزیابی نفوذ این علم به سمت شرق مشکلتر است ،‌زیرا بدلیل نبود مدارک مکتوب وضعیت در این سمت پیچیده تر است . نخست باید به خاطر سپرد که پیشگویی از روی امعاء و احشای جانوران از زمانهای بسیار کهن و به یار ناماندنی در چین و در جنوب شرق آسیا متداول بوده است . در غرب .‌هنر پیشگویی اتروسکی احتمالا بر اثر پاره ای برخوردها و تماسها با آسیای مرکزی به آ ن سرزمین را یافته بود . 
به خوبی می دانیم که ستاره شناسی هزاره اول ق م بین النهرین به سرزمین هند راه یافته بود . دانشمندان اسلامی که اغلب علوم خاور نزدیک باستان را از طریق و السطه های هلنی کسب می کردند ستاره شناسی و تعبیر خواب مدتهای مدید پس از ناپدید شدن تمدن سرزمینی که خاستگاه آن بود ،‌در بین النهرین و سرزمینهای پیرامون آن تولدی دوباره یابد .
آنها می توانستند از چندین راه با این نیروها ارتباط برقرار سازند . خدا می تواند به پرسشها یی که از وی به عمل می اید پاسخ گوید ،‌ یا آن را به هر وسیله یا راهی که مایل باشد ابزار دارد . ارتباط دو جانبه نیاز به تکنیک ویژه ای دارد. در واقع در بین النهرین دو نوع تکنیک شناخته شده است . یکی عملکردی و دیگری در شکل رمزی که برای خدا و پیشگو قابل قبول باشد . البته باید در نظر داشت که پیشگویی در بین النهرین مراحل رشد تاریخی پیچیده ای را پشت سر گذاشت . به ویژه شیوه های آن که گاه و بی گاه ،‌ و حتی از دوران فرمانروایی پادشاهی به دوران زمامداری پادشاهی دیگر تغییر می کرد . موضوع مهم دیگر گوناگونی شیوه ها بود که بر موقعیت اجتماعی استوار بود . شیوه هایی که خاص شخص شاه بود و تنها در مورد او اجرا می شد . شیوه هایی که بینوایان بدان متوسل می شدند ،‌ شیوه های بومی ،‌ و شیوه های وارداتی بود 
پیش از آغاز بحث درباره این شیوه ها ،‌باید اشاره ای به تکنیکها داشته باشیم . در پیشگویی عملکردی پیشگو از طریق شیئی که آن را فعال  می کند ،‌برای خدا فرصت ایجاد ارتباط را به وجود می آورد ،‌مانند ریختن روغن بر روی آب ،‌ یا تولید دود از یک عودسوز . سپس خدا با اثر گذاشتن بر شکل گسترش روغن در سطح آب و یا شکل دود ،‌ با پیشگو ارتباط برقرار می کند . اما در آنچه که ما آن را فن سحر و  جادو می خوانیم خداوند دگرگونیهایی را در پدیده های طبیعی ـ باد ،‌ رعد و برق و حرکت ستارگان ـ به و جود می آورد ،‌ و یا در رفتار یا ویژگیهای درونی و بیرونی جنوران و حتی انسان اثر می گذارد. در اینجا یک بار دیگر دو حالت وجود دارد :‌فرا خواندن مشیت الهی و فرانخواندن آن . برای فراخوانی پاسخ الهی ،‌پیشگو با عملی ساحرانه جاهای معینی را بر می گزید که در چشم رس او قرار داشت و متوقع بود که خداوند در آن جاها پرسش او را پاسخ گوید . و این ویژگی هنر پیشگویی بین النهرینی از روی امعاء و احشاء بود . 
از میان سه نوع طالع بینی عملکردی که ذکر آن رفت ،‌یعنی قرعه کشی ،‌مشاهده حرکت روغن بر روی آب ،‌و مشاهده نحوه برخاستن دود متصاعد از عودسوز ،‌نوع نخست ،‌یعنی ریختن تاس فاقد هر نوع نیایشی در بین النهرینی بود . 
در این نمونها انداختن قرعه ـ به کمک ترکه های علامت گذاری شده ـ برای تعیین سلسله مراتب در میان افراد با مقام و موقعیت برابر بود،‌به طوری که برای همه شرکت کنندگان به عنوان تقدیر الهی مورد پذیرش قرار گیرد ،‌آشوریها نیز برای گزینش صاحب منصبی که باید نام او به سال نو داده شود ،‌ از تاسهای گلی استفاده می کردند .
در کتاب حزقیال نبی در تورات از نوعی پیشگویی سخن به میان آمده است که در متون میخی مدرکی برای آن دردست نیست . در اینجا گفته شده است که پادشاه بابل برای گزینش راه بر سر یک دو راهی ،‌با استفاده از پیکان به آزمایش جگر سیاه جانور قربانی پرداخت : 
و تو ای پسر انسان دو راه به جهت خود تعیین نما تا شمشیر پادشاه بابل از آنها بیای 0000 راهی تعیین نما تا شمشیر به ربه بنی عمون و به یهودا در او رشلیم منبع بیاید . زیرا که پادشاه بابل بر شاهراه به سر دو راهی ایستاده است تا تفال زند و تیرها را به هم زده از ترافیم سؤال می کند و به جگر می زند . به دست راستش تفال او رشلیم است تا منجنیقها را بر پاکند 0000 
نفوذ دیگر طالع بینی بابلی در همان منطقه تفال به کمک پرندگان به عنوان جانوران الهام بخش بود . در آشور پرنده بین به عنوان متخصص پیشگویی حرفه به خوبی شناخته شده ای بود و ما در این زمینه متخصصان بومی و نیز مصریانی را 
می شناسیم که جزو اسرای جنگی بودند. 
آشکارا به نظر می رسد به همان اندازه که در غرب فالگیری و طالع بینی بر رفتار پرندگان استوار بود .‌در بین النهرین این عمل بر روی امعاء و احشاء جانور قربانی انجام می گرفت . 
بنابر این ،‌آنها هر نوع رفتار غیر عادی جانوران ،‌رویدادهای غیر متعارف در آسمان ،‌و رویدادهای مشابه را ثبت می کردند ، و به این ترتیب پیشگویی از قلمرو فرهنگ عامه به سطح فعالیتهای عملی ارتقاء یافت . منظم کردن بعدی چنان مجموعه هایی موقعیت علمی بالایی را در میان بین النرینیها به نمایش گذارد . 
 
 
فصل پنجم:
پزشکی
بابلیها متون ،‌یا بهتر است بگوییم کتب پزشکی خود را با شیوه های گوناگونی که در مورد طبقه بندی متون پیشگویی فر گرفته بودند ،‌با دقت فراوان فهرست و زیر عناوین خاص مرتب و طبقه بندی کردند . اساس این طبقه بندی بر تشخیص علل بیماری ،‌تشخیص بیماری از روی علائم و درمان بود . 
این متون به طور خالص پیشگویی جادویی نبود ، زیرا علائم بیماری ،‌یعنی انحراف از معیارهای طبیعی که پزشک آنها را در بدن بیمار ،‌ یا در عملکرد آن ،‌و یا به هنگام دفع آن می دید نشانه های پیشگویی نیز به شمار می رفت . نشانه هایی که سرنوشت او رانشان می داد و بیماری او را باعث شده بود . نشانه هایی که می بایست به درستی تعبیر،‌ و سپس از طریق معالجه بی اثر شود .
هنگامی که تعداد موارد برای ثبت بر لوحی بیش از اندازه بود، لوح دوم و یا هر تعداد لوحی که مرود نیاز بود به کار می بردند . سپس این الواح را شماره گذاری ،‌و برای اطمینان بیشتر کلمه پایانی در هر لوح را در آغاز لوح بعدی تکرار می کردند . مجموعه این الواح کتابی بودکه عنوان آن از کلمات آغازین تشکیل می شد . در بابل و نینوا دانشمندان وظیفه سنگین و گسترده گردآوری ،‌ویرایش ،‌طبقه بندی و ترتیب درباره متون ادبی را بر عهده گرفتند که از دیر باز به دست آنها رسیده بود ، بیشتر این کارهای ویرایشی در طول دوران اول بابل در زمان حمورابی انجام گرفت . 
سخنی به گزاف خواهد بود اگر مدعی شویم که با این مختصر ،‌تاریخ پزشکی بین النهرین را به پایان برده ایم . در اینجا کافی است به عقیده ای اشاره کنیم که باعث بی اعتبار ساختن دانش معقول پزشکی عامیانه و اعتبار بخشیدن به آن چیزی شد که ما آن را اندیشه های غیر علمی پزشکی می خوانیم .‌ که گر چه بسنده بود ، ‌اما پزشک تجربی با اندوخته ای از تجربیات گذشتگان و بر اساس آگاهی مثبت از خواص گیاهان و بدن انسان به مداوای بیماران خود می پرداخت . 
برای توصیف دانش پزشکی بین النهرین ،‌نخست باید به وضعیتی توجه کرد که تحت آن قانونمندی متون بابلی قدیم اتفاق افتاد ،‌ بی تردید نمی توان گفت از چه زمانی کاتبان بابلی به فکر ثبت سنتهای شفاهی پزشکی بر الواح افتادند که متخصصان آنها را از نسلها پیش در مورد معالجه بیماران خویش به کار می بردند. 
احتمال دارد متون ریاضی و پزشکی بیشتر در مراکز علمی به صورت مکتوب در آمد که در آنها سنتهای سومری به گوهه ای موثر حفظ شده بود . تا در مراکز محلی که در آنها حرفه پیشگویی از سطح عامیانه به مرتبه حرفه های عالمانه مکی بر متون کتبی ارتقاء یافت ،‌از انجا که ما تنها تعداد اندکی متون علمی و ادبی از دوران خلاقیت در بین النهرین ،‌ یعنی قرنهای میانی اواسط هزاره دوم ه م در دست داریم و افزون بر آن ،‌احتمال داردکه بسیاری از آنها در طول حفریات باستان شناختی ،‌به ویژه در لایه های آسیب پذیر بر اثر بالا آمدن سطح آب در منطقه از میان رفته باشد یا هرگز به دست نیاید ،‌شاید برای مطالعه این رشد اساسی فکری مجبور شویم همیشه به شواهد غیر مستقیم متوسل شویم . 
 
پزشکی و پزشکان 
دانش ما از طبیعت و وسعت پزشکی در بین النهرین متکی بر متون پزشکی شامل کتابهای راهنما و مجمموعه های از نسخه ها ،‌همراه با نامه ها ،‌ارجاع به قوانین حقوقی و اشاره ها در متون ادبی است . این متون از یک سو مارا با دانش پزشکی در بین النهرین آشنا می کند .‌و از سوی دیگر رابطه پزشکان با بیماران و موقعیت اجتماعی آنان را نشان می دهد . 
انبوه متون حوی دانستنیهای پزشکی به دو سنت کاملا جدا تعلق دارد .برای درک پزشکی در بین النهرین به عنوان یک علم ،‌جداسازی و تمیز این دو سنت از یکدیگر امری اساسی است . هر دو سنت ریشه در دوران بابل قدیم دارد و عمدتا از دو منبع اطلاعاتی عظیم ،‌یعنی حفریات آشود و کتابخانه آشور بانیپال در نینوا به دست آمده است . در این زمینه همچنین شواهد کافی در الواح پراکنده از نیپور ،‌بغازکوی ،‌ سلطان تپه و تعدادی محوطه های جدید در بین النهرین در دست است ،‌ که نشان می دهد هر دو سنت پا به پای یکدیگر سنت پزشکی را به وجود آورده بود . 
او پنهایم این دو دسته از متون پزشکی را سنتها یا مکتبهای علمی و تجربی نامیده است علمی پزشکی بین النهرین برای ما شمار زیادی از الواح را تحت نام انوم ان بیت مرصی آشیپو ا یلیکو از خود بر جای گذاشته است که در صفحات پیشین به آن شاره کردیم . هر یک از واحدهای متون کتب پیشین به آن اشاره کردیم . هریک از واحدهای متون مکتب تجربی پزشکی ،‌که آشور شناسان بیشتر آنها را متون تجربی پزشکی ،‌که آشور شناسان بیشتر آنها را متون پزشکی می خوانند ، از سلسله مراتبی از موضوعهای مشابه تدوین یافته است که معمولا با اگر مردی بیمار است یا اگر مردی از دردی در سر درقسمت دیگری ازبدن رنج می برد آغاز می شود . شمارش علائم خاص در جزئیات و به تفصیل بیان شده است . و برای شرح حسهای درونی و علائم مشهود کمابیش از اصطلاحات یکنواخت استفاده کرده است . به دنبال ان دستور ساختن دارو ،‌ زمان استفاده ،‌و نحوه کاربرد آن را به پزشک به تفصیل و با استفاده از اصطلاحات گسترده پزشکی شرح داده است .
هر واحد به طور معمول با جمله اطمینان بخش او بهبود خواهد یافت پایان 
می پذیرد اما گاهی نیز یه پزشک  آگاهی داده می شود که بیمار از بیماری خود جان سالم به در نخواهد برد . الواحی وجود داردکه در آنها تشخیص نام بیماری را می دهد .‌و در الواح دیگر به علل درد ـ  عمدتا جادو شدن ،‌یا ارتکاب گناه ـ اشاره می کند . 
متونی به تاریخ اواسط هزاره دوم ق.م از ختوشا،‌پایتخت امپراتوری هیتی ،‌در دست است که کاتبان هیتی آنها را به طور مستقیم یا از طریق متون واسط ناشناخته ای ،‌ از نسخه های اصلی بابلی قدیم رونویسی کرده بودند . پس از آن الواحی است که از دو پایتخت اشوری آشور و نینوا به دست آمده است و تاریخ آنها از 612ـ1000 ق.م متفاوت است . در ممیان الواح به دست آمده از آشور نسخه هایی از اوایل دوران آشور میانی وجود دارد که اصل آنها به دوران بابل قدیم باز می گردد . 
 
معماری بین النهرین
آثار و چگونگی معماری جارمو: 
دیوار منازل مسکونی جارمو از چینه ساخته شده بود که اغلب روی پی های معمولی قرار داشتند ولی در طبقات بالا تر پی ها را قلوه سنگهای بزرگ تشکیل می دهند بهترین نمونه های منازل مسکونی در جارمو دارای پلانی مربع مستطیل و در جهت 15 درجه غرب شمال جغرافیایی نباشده است . در مشرق این بنا محوطه بازی بود ولی در شمال و احتمالا در جنوب با دو منزل مسکونی دیگری وربود  و در طرف غرب به حیاط محصور شده ای محدود منی شد . دیوارهای این بنا با سایر بناها مشترک نبوده است . اطاق بزرگ ساختمان از داخل بوسیله دیوارک های تقسیم کننده به هفت قسمت تقسیم شده بود به احتمال زیاد این دیوارک ها تازیر سقف ادامه داده نشده بودند . یک اطاق مستطیل شکل در جهت شمالی ـ جنوبی به عرض 20/ 2 و طول 6/ 5 متر در قسمت شرق منزل احداث شده بود که به وسله یک دیوارک چینه ای به دوقسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده بود . درب ورودی این اتاق درگوشه جنوب شرقی اطاق قرار داشت . در قسمت شمال راهرویی که به اطاق بزرگ منتهی می شد چهار اطاق کوچک به ابعاد 5/1 × 2  متر ساخته شده اندازه کافی کوتاه بودند که تردد از بالای آنها آسان باشد از طرف دیگر حرارت ایجاد شده در تنور کافی بود که فضای داخل هر چهار اطاق را گرم نماید . نکته مورد توجه درباره این تنور این بودکه از آن برای طبخ غذا استفاده نمی شد و محل طبخ غذا در اجاق دیگری بود که در حیاط یساختمان ساخته شده بود آقای پروفسور بریدوود معتقد است که از این تنور برای بودادن ذرت و حبوبات استفاده می کردند آتش خانه تنور در حیاط واقع شده است. نمونه ای که از این تنورها به دست امده است دارای سطحی غیر مسطح بود .
 
آثار معماری سامره : 
به استثنای تل الوان وچغا ماهی و شمشا را و چند محل باستانی دیگر که آثار و بقایای دوره سامره را ارائه نموده اند همراه آثار بقایای قسمتهای از معماری آن دوره را نیز می توان مطالعه نمود ولی از آنجا که گزارشات حفریات این محلها هنوز مراحل اولیه خود را طی می نمایند در حال حاضر نمی توان مشخصات معماری دوره سامره را معرفی کرد . 
در طبقه اول تل السوان بقایای یک ساختمان نسبتاً بزرگ خاکبرداری گردید که دیوارها را با خشتها ی خام بزرگ ساخته و ورودی آن را با کاهگل اندود نموده بودند این ساختمان دارای چندین اطاق مستطیل شکل بود که در اطراف یک حیاط مرکزی بنا شده بودهد . یکی از این نمونه ها به نظر می رسد که جنبه مذهبی داشته و معبد تل السوان بوده است . در این معبد پیکرهای گلی الهه های مادر بسیاری به دست آمد و یک نمونه پیکرک از سنگ مرمر مشاهده گردید که پیدایش کاملی نداشت و مراحل اولیه ساخته شدن را طی کرده بود . در زیر این معبد گورستان تل السوان خاکبرداری گردید که از میان بقایای آن بیش از یکصد و پنجاه پیکرک و ظروف سنگی مرمر بدست امد . اجساد به طور جمعی درگوری که در خاک بلکه حفر گردید ه بود قرار داده شده بودند . کاملترین بنایی که به معبد مشرر شده و از تل السوان شناسایی گردیده است در اوج شکوفایی فرهنگ سامره خاکبرداری گردیده است . 
 
آثار معماری دوره جدید حلف :
در گزارش حفریات تپه اوپاچبه قید گردیده است که در گمانه ای که دردامنه تپه حفاری شد پنج لایه ساختمانی مربوط به دوره قدیم حلف شناخته شد ولی جزئیات آن منتشر نشده است . این بناها از نظر طرح و فرم به شکل خاصی بنا شده اند که به تولوس موسومند قسمت اصلی این باناها دارای نقشه و پلان مروری هستند که برای سهولت آنها را خانه های گرد خواهیم نامید .‌این خانه ها بر روی پی سنگی که از قلوه سنگهای به اندازه متوسط بنا شده بودند ساخته شده اند فقط در یک نمونه پی بنا از بین رفته است . اختلاف شکل این خانه های گرد به صورت اضافاتی که به قسمت اصلی بنا الی ناشی گردیده است. 
 
خانه سوخته:
از دوره جدید حلف ساختمان بسیار جالبی خاکبرداری شده است و خانه سوخته نامیده شده است. خانه سوخته به نظر می رسد که کارگاهی بوده که اطاقهایی بدون طرح و نقشه قبلی در جوار یکدیگر ساخته شده بودند. خانه سوخته دارای حیاط مستقلی نیست و در آن قسمتهای مجزایی برای رفع احتیاجات روزمره مانند سیلو و محل ذخیره آذوقه ساخته نشده بود. دیوارها و کف اتاقها از چینه ساخته شده بود که روی آنها را با کاهگل اندود نموده بودهند. از آنجا که قسمتی از این ساختمان در اثر آتش سوزی از بین رفته بود به خانه سوخته موسوم گردید.
 
آثار معماری دوران عبید
در تپه گاه ها قدیمی ترین نمونه تولوس مشخص شده است. قطر این تولوس حدود 5 متر بود. دوتولس دیگر نیز دیده شده است. دیگر ساختن این بناها متوقف شده بود که دوباره بزرگترین و مجهزترین تولوسها را که قطر آن از دیوار خارجی بین 18 و 19 متر بود و داخل آن 17 اتاق ایجاد شده بود خاکبرداری گردید. ورودی این تولوس به صورت سطح شیب داری بود و دیوارهای محل نزدیک و رودی فخیم تر از سایر قسمتها ساخته شده بودند. بزرگترین اطاق داخل این تولوسها اطاق میانی بود که 13 متر طول و 60/2 متر عرض آن بود.
در جایی دیگر با یک نوآوری در ساختان بناهای مذهبی روبرو می شویم. یک معبد بزرگ خاکبرداری شده که از قلوه سنگهای بزرگ برای ساختمان پی بنا استفاده شده بود و تالار مرکزی 12 متر طول و 5/3 متر عرض داشت و شامل 17 اتاق جانبی بود.
سه معبد که در جوار یکدیگر و متصل به یکدیگر در اطراف یک محوطه باز و وسیع بنا شده بود خاک برداری شده است. که به «معبد شمالی» و «معبد مرکزی» و «نمازگاه شرقی» شهرت دارند. گوشه های این سه معبد با چهار جهت اصلی شمال و جنوب و شرق و غرب در یک جهت قرار دارند. دیوارها با خشت ساخته بودند. عرض دیوارها به اندازه یک و نیم خشت بود و دیوارها را با پشتیبانهای تزئینی استوار نموده بودند . به نظر می رسد دیوارها را با رنگ نیز تزئین نموده بودند . پلان معبد شمالی دقیقاً شبیه معابد اریدو می باشد.
 
آثار معماری اریدو:
معماری بناهای مسکونی:
اقوام ساکن اریدو در خانه های خشتی و عده ای در کلبه های ساخته شده از نی زندگی می کردند. در اینجا خانه ای خاکبرداری گردید که دیوارهای آن را بانی ساخته بودند و سپس دوسطح دیوارها را با اندودی از گل پوشانده بودند. صخامت دیوار فقط 15 سانتی متر بود و کف اتاق را با مخلوطی از گل و شن اندود نموده بودند. داخل کلبه به چند قسمت تقسیم گردیده بود که در دو قسمت آن سکوی کوچکی تعبیه شده بود که به نظر می رسد روی آن امور مربوط به پخت و پز انجام می شده است. کنار یکی از این سکوها انبارک کوچک ذخیره غله ساخته شده بود و یک تنور گلی که یک ظرف داخل آن قرار داشت و همچنین چند سه پایه گلی برای نگهداری دیگ به دست آمد که خود دلایل دیگری هستند که از این سکوهای کوچک جهت انجام امور پخت و پز استفاده می شده است. مقدار زیادی وزنه های تورماهیگیری که از گل ساخته شده بودند و قطعات سفال از داخل اتاقهای این خانه به دست آمد. پس از متدوک ماندن خانه داخل اتاقها به وسیله شن های روان پر شده بود.
 
معماری معابد:
مهمترین بقایای فرهنگی که در نتیجه حضریات اریدو مشخص شده اند بقایای معابدی هستند که به طور منظم در طبقات مختلف بر روی یکدیگر بنا شده اند و در زیکورات اریدو واقع شده اند. بنای زیگورات اریدو را آمارسین که در حدود بین سالهای 2047 تا 2039 پیش از میلاد به عنوان سومین پادشاه سلسله سوم اور در بابل حکومت می کرد آغاز نمود ولی قبل از به اتمام رسیدن بنا بر اساس یک متن سومری در اثر عفونت ناشی از تنگی کفش و میخچه پافوت شد. معابد هیجده گانه اریدو در گوشه ای در زیر زیگورات اریدو بنا شده بودند. از این معابد فقط طبقات 18 تا 6 متعلق به دوره عبید بوده و بقیه در ادوار مختلف آغاز ادبیات (اروک و جمدت نصر) بنا شده است. ضخامت آثار باستانی که بقایای معابد را در بر می گیرند به حدود 12 متر می رسد. به طور کلی از نظر شباهات های موجود بین پلان آنها معابد دوره عبید در اریدو را می توان به سه گروه تقسیم نمود. قدیمی ترین این گروهها را معابد طبقات 18 تا 15 تشکیل می دهد.
گروه دوم معابد طبقات 11 تا 9 هستند. در حد فاصل بین این دو گروه معابد 14 تا 12 قرار می گیرند که از آنها فقط داغ دیوارها در بعضی قسمتها باقی مانده و قابل بازسازی نیستند تا بتوان از چگونگی پلان آنها اطلاعاتی به دست آورد. گروه سوم معابد طبقات 8 تا 6 هستند که شباهت بسیار نزدیکی بین پلان این گروه و گروه دوم موجود است.
 
آثار معماری سلسله پادشاهی اور:
این دوران از نظر کتیبه های تاریخی فقیر می باشد. اما اور -  نمو چندین زیگورات در اور ، اوروک ، اریدو ، نیپورو ، شهرهای مختلف احداث کرد که هنوز جالب ترین اماکن تاریخی بشمار می روند.
یکی از این برجها مطبق که خوب محافظت شده زیگورات اور است که می توانیم آن را به عنوان نمونه ذکر کنیم. زیگورات یکی از این برجها مطبق که خوب محافظت شده زیگورات اور است که می توانیم آن را به عنوان نمونه ذکر کنیم. زیگورات اور را با خشت و گل بنا شده ولی «پوسته ای به ضخامت هشت پا از آجر روی آن را پوشانده» و از پایه تا رأس آن 200 تا 15 با ارتفاع دارد. زیگورات مزبور در اصل سه طبقه داشته و اکنون تنها طبقه اول و قسمتی از طبقه دوم باقی مانده است. ارتفاع کنونی آن 60 پا می باشد. معذلک این توده عظیم خشت و آجر حالت سبکی فوق العاده ای دارد که بخشی از آن ناشی از تناسب کامل و بخش دیگر ناشی از این واقعیت است که کلیه خطوط آن قدری منحنی است . تدبیری که گمان می رفت بوسیله معماران یونانی که معبد پارتنون را دو هزار سال بعد ساخته اند ، اختراع شده است. در کنار ضلع شمال شرقی برج ، سه رشته پلکان طولانی به یک پاگرد بین طبقه اول و دوم ختم می شود و از این پاگرد پلکانهای دیگری به طبقات دوم و سوم و بالاخره به معبدی که در رأس ساختمان قرار دارد می رود. زیگورات روی یک زمین مسطح در قلب «شهر مقدس» بنا شده است ، یعنی محوطه محصوری که به خدایان و شاهان اختصاص داده شده بود و بخش عمده نیمه شمالی شهر را اشغال می کرد. این بنای عظیم سایه اش را به صحن بزرگ نانا ـ که محوطه ای سرباز و گود است که گرداگرد آن را انبارها و مجوه های کاهنان فرا گرفته ، و معاغبد خدای ماه و همسرش الاهه بین گال و کاخ شاهی و انبیه کم اهمیت تر می افکند. نظر به این که بلندی آن از دیوارهای شهر بیشتر است انعکاس آن در آبهای فرات که از ضلع غربی آن می گذرد به خوبی دیده می شود. حتی امروزه نیز این هرم مدور سرخ و قهوه ای که بر فراز تپه عظیم ویرانه خاکستری رنگی قرار گرفته است. یک نقطه تحول تاریخی را نشان می دهد که از فاصله چند فرسخی قابل رؤیت است.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
, هنر و معماری بین النهرین ,آثار معماری اریدو: ,معماری بناهای مسکونی: ,پاورپوینت بررسی ,معماری معابد: ,آثار معماری سلسله پادشاهی اور:,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی تمدن بین النهرین و ایران باستان
بررسی معماری و بناهای تمدن بین النهرین ، پاورپوینت بین النهرین
پاورپوینت بررسی تمدن و معماری بین النهرین
دانلود بررسی تقسیم بندی ادوار معماری حدیدپاورپوینت
دانلود بررسی آشنایی با آب انبارفایل پاورپوینت
دانلود بررسی قلعه خشتی مورچه خورت پاورپوینت
دانلودبررسی معماری تمدن بین النهرین ,پاورپوینت
دانلود بررسی تاثیر اسلام در معماری ایران پاورپوینت
دانلود بررسی کاروانسرای افضل ( شوشتر)فایل پاورپوینت
دانلود بررسی بناهای معروف دوره قاجارفایل پاورپوینت
دانلود بررسی بناهای معروف دوره قاجار فایل پاورپوینت
دانلود بررسی عمارت آصف سنندج فایل پاورپوینت
دانلود بررسی گنبد سلطانیه فایل پاورپوینت
دانلودبررسی برداشت و جمع آوری اطلاعات از بناهای تاریخی ,پاورپوینت
دانلود بررسی کاروانسرای مادرشاه اصفهان فایل پاورپوینت
دانلود بررسی و تحلیل خانه و باغ اتحادیه فایل پاورپوینت
دانلود بررسی خانه تاریخی حبیب آبادی فایل پاورپوینت
دانلود بررسی کاخ سلیمانیه کرج فایل پاورپوینت
دانلود بررسی آب انبارهای شگفت انگیز قزوین فایل پاورپوینت
دانلود بررسی معماری مدرسه جهانگیرخان پاورپوینت