دانلود,پاورپوینت هویت معماری اسلامی,pptx
مطلب مفید
صنایع دستی
نقاشی و نگارگری
تعزیه و نمایش
سینما و تلویزیون
معماری
شعر و ادبیات
هنر جدید
جشنواره ها
معماری
صفحه اول
خبر و گزارش
گفتگو
مقاله و یادداشت
معرفی
آثار
آرشیو
مطالب مرتبط
حرم رضوی، مهد معماری اسلامی حرم رضوی، مهد معماری اسلامی
شاخصه های معماری اسلامی ـ ایرانی
پدیدآورنده: سید مهدی موسوی دانشجوی رشته مهندسی معماری دانشگاه پیام نور واحد یزد 1392 .28 آبان
معماران ،استادکاران بنایان و دیگر گروههای وابسته به علوم معماری با
آگاهی کامل از فن معماری و با ابتکار و ابداعات خاص خود و الهام از عقیده
دینی فضای معماری ایران را شکوهی جاودانه بخیشدند.
برای ساخت بناهای مذهبی و غیر مذهبی می باستی از علائم هندسی و ریاضی و
طراحی استفاده نموده است. کاردان در طی قرن های متمادی با بهره گیری از این
علوم توانسته اند شاهکارهایی در هنر معماری بوجود بیاورند لکن در کتابهای
تاریخی دوره اسلامی مطالب مهمی درباره ساخت بنا ها بیان شده تنها نمونه های
قابل ذکر نقاشی منسوب به بهزاد در تاریخ 872 هجری در ظفر نامه و خمسه
نظامی است این نقاشیها در حال حاضر در دانشگاه ها بیکهنفر آمریکا نگهداری
می شود که در آنها نحوه ساخت مسجد جامع تیمور و همچنین کاخ خورنق به شیوه
مینیاتور به تصویر کشیده شده برخی محققان عقیده دارند که علت نبود مطالب
سودمند در باره معماران دوره اسلامی و روشهای طراحی و ساختمانی آنها این
است که معماران در مقایسه با شاعران و فیلسوفان کمتر مورد توجه قرار گرفته
بودند که به نظر می رسد این مطلب درست نباشد چرا که در عصرهای مختلف برای
ساخت محلهای عبادی و تجاری و مسکونی به معمار و استاد کار نیاز ضروری وجود
داشته است.
مورخان اسلامی چون بیهقی ابن خلدون و ... مطالب با ارزشی درباره معماری و
معماران نوشته اند مثلا اینکه معماران با علوم ریاضی و هندسه آشنا بوده
اند.
معماران ،استادکاران بنایان و دیگر گروههای وابسته به علوم معماری با آگاهی
کامل از فن معماری و با ابتکار و ابداعات خاص خود و الهام از عقیده دینی
فضای معماری ایران را شکوهی جاودانه بخیشدند.
مسئولیت ساخت بنا به عهده گروههای متعددی بود مثلا گروهی ساختمان را تا
مرحله سفت کاری و گروهی مسئول تزئینات بنا مانند گچ بری ، کاشیکاری بوده
اند معماران ایرانی به دلیل فروتنی که داشتند نام خود را بر بناها ثبت نمی
کردند به جز تعدادی بنای اندک
معانی و تعاریف
معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راهحلهای گذشته، چه خلق راهحل جدید برای رسیدن به هر هدفی.
معماری هنر و دانش طراحی بناها و سایر ساختارهای کالبدیست. تعاریف جامع تر،
بیشتر معماری را شامل طراحی تمامی محیط مصنوع از طراحی شهری و طراحی منظر
تا طراحی خرد جزییات ساختمانی و حتی طراحی مبلمان می دانند.
طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سایه،
مصالح، برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه، ساخت و فناوری است به
منظور دستیابی به اهداف زیباشناختی، عملکردی و اغلب هنری. این تعریف،
معماری رااز طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرمها با بهره
گیری از ریاضیات و قواعد علمی است، متمایز می کند.
آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می
شوند. تمدنهای تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می شوند.
ساختمانهایی چون تخت جمشید، اهرام ثلاثه مصر، کالاسیوم روم از جمله چنین
آثاری محسوب می شوند. آثاری که پیوند دهنده مهم خودآگاهیهای اجتماعی
بودهاند. شهرها، مذاهب و فرهنگها از طریق همین یادواره ها خود را
میشناسانند.
باید توجه داشت که امروزه واژه « معماری » در دو معنای وابسته بکار می رود:
یکی معماری به عنوان «فرایند ساماندهی فضا» که اسممعنا شمرده شدهاست و به
یک فعالیت آفرینشگر (خلاقانه) آدمی توجه دارد و بر پایه ی علمی-تجربی، هنر
و فناوری ساخت پدید می آید. این برداشت بیشتر از سوی معماران صورت میگیرد.
دوم معماری به عنوان «دستاورد ساماندهی فضا» یا اثر معماری که اسمذات
شمرده شدهاست و به ساختمانهایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این
فرآیند پیموده شدهاست. این برداشت بیشتر از سوی باستانشناسان و مورخین
معماری بکار می رود.
در یک تعریف کلی از معماری ویلیام موریس چنین می نویسد:
معماری؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می گیرد و تا
زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می آییم، نمی توانیم خود را از حیطهٔ
آن خارج سازیم، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که
به اقتضای نیازهای انسان، بر روی کرهٔ زمین ایجاد شدهاست که تنها صحراهای
بی آب و علف از آن بی نصیب ماندهاند. ما نمی توانیم تمام منافع خود را در
زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را
مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن
زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس
شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. بعکس این بر ماست که هر یک، بنوبه
خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را سرپرستی و دیدبانی کنیم و
هر یک از ما باید از دستها و مغز خود، سهم خود را در این وظیفه ادا کند.
در تعریفی دیگر از لوکوربزیه (یکی از بزرگترین معماران تاریخ) میگوید:
معماری بازی است با اشیاء در زیر نور
ریشه واژه معماری
واژه «معماری» در زبان عربی از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران و آبادی و
آبادانی است و «معمار» ، بسیار آباد کننده. در زبان فارسی برابرهایی
گوناگونی برای آن آمدهاست مانند : «والادگر» ، «راز» ، «رازیگر» ،
«زاویل» ، «دزار» ، «بانی کار» و «مهراز». مهراز، واژهای است که از «مه» +
«راز» درستشده و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش «
مه » ، بهمعنای بزرگ و «راز» بهمعنای سازنده درست شدهاست. این واژه
برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه
«architect» از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای
سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می باشد. مفهوم دقیق واژه
معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد,
ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل
آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.
بخشهای معماری
· معماری بومی
· معماری مذهبی
· معماری زمینآرایی (محوطه سازی)
· معماری نوین (مدرن)
· معماری واکنشی
· معماری پایدار
معماری مقدس (مذهبی)
معماری مقدس، قبلاً مشهور به عنوان "معماری مذهبی"، با طراحی و ساخت اماکن
عبادی و/یا فضای مقدس یا عمدی درنظر گرفته می شود مانند کلیساها، مساجد،
استوپاها، کنیسه ها و معابد. خیلی از فرهنگ ها، منابع قابل ملاحظه ای را به
معماری مقدسشان اختصاص می دهند و اماکن عبادی، مذهب و فضاهای مقدسشان، در
میان تأثیرگذارترین و ساختمان های یکپارچه سنگی دائمی ساخته شده توسط بشر
است. از طرف دیگر، معماری مقدس به عنوان محلی برای فراصمیمیت، همچنین ممکن
است غیر یکپارچه، بی دوام و خیلی شخصی، خصوصی و غیرعمومی باشد.
ساختمان های روحانی، مذهبی و مقدس، معمولاً در طول قرن ها پدید آمده اند و
قبل از آسمان خراش های مدرن، بزرگترین ساختمان های جهان بوده اند. هنگامی
که سبک های مختلف به کار رفته در معماری مقدس، گاهی تمایل به ساختمان های
دیگر (غیر مذهبی) را نشان می داد، این سازه ها هم چنان منحصر به فرد و
یگانه از معماری معاصر به کار رفته در ساختمان های دیگر باقی ماندند. با
افزایش یکتاپرستی، ساختمان های مذهبی به طور فزاینده مراکز عبادت و تفکر
شدند.
ترتیب علمی تاریخ معماری غرب، خود به دقت تاریخ معماری مذهبی را از دوره
باستان تا دست کم دوره باروک دنبال می کند. هندسه مقدس، پیکرنگاری و کاربرد
نشانه شناسی پیشرفته مانند نشان ها، سمبل ها و موتیف های مذهبی، در معماری
مذهبی رایج هستند.
جنبه های روحانی معماری مقدس
معماری مقدس و/ یا مذهبی گاهی فضای مقدس خوانده می شود. معمار نرمن.ال.کونس
اظهار کرده است که هدف معماری مقدس، "شفاف سازی مرز بین ماده و ذهن، جسم و
جان" است. در بحث معماری مقدس، کشیش پروتستانی رابرت شولدر اظهار کرده است
که برای سلامت روانی، انسان ها باید جایگاه طبیعی و ذاتی خود را تجربه
کنند- جایگاهی که ما برای آن خلق شده ایم که آن باغ است. در این بین،
ریچارد کیکفر اظهار می دارد که ورود به یک ساختمان مذهبی، استعاره ای است
از ورود به رابطه ای روحانی. کیکفر بیان می کند که فضای مقدس می تواند با 3
عامل مؤثر بر فرآیند روحانی تحلیل شود: فضای طولی بر حرکت رفت و برگشت
دسته جمعی در مراسم مذهبی تأکید می کند، فضای تالار مانند، اشاره بر بیان و
پاسخ دارد و فرم های جدید فضاهای همگانی طراحی شده برای گردهمایی و
بازگشتن تا درجات زیادی برای افزایش صمیمیت و اشتراک در عبادت، به مقیاس
کوچکی احتیاج دارند.
اسلام
معماری اسلامی معماری بیزانس با مشخصه قوس های گرد، طاق ها و گنبدهایش،
تأثیر مهمی بر معماری اسلامی اولیه داشت. فرم های زیادی از مسجد در مناطق
مختلف جهان اسلام پدید آمده اند. گونه های جالب توجه مسجد شامل مساجد اولیه
عباسی، مساجد T شکل، مساجد گنبد مرکزی آناتولی می شود. سبک های اولیه در
معماری اسلامی، مساجد با طرح عربی یا ستون دار را در سلسله امویان را ایجاد
کردند. این مساجد از یک نقشه مربع یا مستطیل با حیاط بسته و شبستان مسقف
پیروی می کنند. اکثر مساجد ستون دار اولیه سقف های تخت در شبستان داشتند که
به تعداد زیاد ستون و تکیه گاه احتیاج داشت. مزکوایتا در قرطبه/ اسپانیا
مانند یک مسجد ستون دار و متکی بر بیش از 850 ستون ساخته شده است. مساجد
طرح عربی تا سلسله عباسیان ادامه یافت. عثمانیان مساجد گنبد مرکزی را در
قرن 15 با یک گنبد بزرگ در مرکز شبستان معرفی کردند. اغلب علاوه بر داشتن
یک گنبد بزرگ در مرکز، گنبدهای کوچکتری نیز خارج از مرکز، بالای شبستان
هنر معمار ایران، بیان کننده نحوه اندیشه جهان بینی ، باورها و اعتقادات مذهبی و سنتهای مردمان این سرزمین است
یا سرتاسر نواحی مسجد، در نواحی که نماز خوانده نمی شود، وجود دارد. گنبد
مسجد قبةالصخره در اورشلیم احتمالاً شناخته شده ترین نمونه مسجد گنبد مرکزی
است. مساجد ایوانی بیشتر به خاطر تالارهای گنبددار و ایوان هایشان که
فضاهای طاق دار از یک سمت باز هستند، قابل توجهند. در مساجد ایوانی، یک
ایوان یا بیشتر به سمت حیاط مرکزی رو می کنند که به عنوان نمازخانه به کار
می روند. این سبک اقتباس یافته از معماری ایران قبل از اسلام را نشان می
دهد و منحصراً در مساجد ایران استفاده شده است. خیلی از مساجد ایوانی،
تغییریافته آتشکده های زردشتی هستند، جایی که حیاط به عنوان جایگاه آتش
مقدس استفاده می شده است. امروزه مساجد ایوانی دیگر ساخته نمی شوند. مسجد
شاه در اصفهان/ ایران مطابق بهترین نمونه مسجد ایوانی است. یک خصیصه متداول
در مسجد، مناره است، برج بلند و باریکی که اغلب در یکی از گوشه های
ساختمان مسجد واقع شده است. بالای مناره معمولاً بلندترین نقطه مساجدی
هستند که یکی (یک مناره) دارند و معمولاً بالاترین نقطه در فضای بلافصل.
مساجد اولیه مناره نداشتند و حتی امروزه محافظه کارانه ترین جنبش های
اسلامی مانند وهابیون از ساختن مناره می پردازند و آن را تظاهر و غیرضروری
می دانند. اولین مناره در 665 در بصره در مدت سلطنت معاویه اول، خلیفه
امویان ساخته شد. معاویه نظر به این که مناره ها موجب برابری مساجد با
کلیساهای مسیحیان با برج های ناقوسیشان می شوند، به ساختن مناره تشویق می
کرد. در نتیجه، معماران مسجد، فرم برج ناقوسیشان را برای مناره هایشان
اقتباس کردند که در اصل برای یک مقصد به کار می رفتند : فرا خواندن مؤمنین
به نماز. گنبدها از قرن 7، شاخصه معماری اسلامی بوده اند. با پیشرفت زمان،
ابعاد گنبدهای مسجد توسعه یافت، از اشتغال تنها یک بخش کوچک سقف نزدیک
محراب تا احاطه تمام سقف بالای شبستان. گرچه گنبدها معمولاً شکل نیم کره
یافتند، اما مغول ها در هند، گنبد های پیازی شکل را در آسیای جنوبی و ایران
رواج دادند. شبستان، همچنین مشهور به مصلی هیچ مبلمانی ندارد. صندلی ها و
نیمکت ها در شبستان وجود ندارند. شبستان ها گرچه ممکن است با خطاطی عربی و
آیه های قرآن بر دیوارها تزئین شده باشد، اما حاوی هیچ تصویری از انسان ها،
حیوانات و شمایل روحانی نمی باشند. معمولاً مقابل ورودی شبستان، دیوار
قبله است که مکان مورد تأکید بصری درون شبستان می باشد. دیوار قبله معمولاً
عمود بر خط راهنمای مکه می باشد. جماعت در ردیف های موازی دیوار قبله نماز
می خوانند و این چنین خود را نظم می دهند، پس به سمت مکه رو می کنند. در
مرکز دیوار قبله، معمولاً محراب است، یک طاقچه یا فرورفتگی دیوار قبله را
نشان می دهد. معمولاً محراب نیز مبلمان ندارد. گاهی اوقات، مخصوصاً هنگام
نماز جمعه، یک منبر یا سکوی خطابه برافراشته در کنار محراب برای خطیب یا
سخن وران دیگر برای ایراد موعظه (خطبه) قرار گرفته است. محراب، فضایی را در
اختیار قرار می دهد که امام جماعت 5 نوبت نماز روزانه را طبق یک قاعده
منظم به جا می آورد. مساجد معمولاً وضوخانه یا خدمات دیگر برای شست و شو در
ورودی یا حیاط هایشان دارند. گرچه عبادت کنندگان در مساجد خیلی کوچک تر،
باید برای وضو گرفتن از دستشویی استفاده کنند. در مساجد سنتی، این عمل
معمولاً در ساختمانی مستقل در مرکز حیاط انجام می شود. مساجد مدرن ممکن است
تنوعی از تسهیلات را در اختیار حضار و افراد قرار دهند، از جمله کلینیک
های سلامت، کتابخانه ها و سالن های ورزش.
زیبایی معماری اسلامی
شکوه و زیبایی معماری ایران به ویژه در دوره اسلامی، به تزیین و آرایش آن
بستگی دارد. هنرهای والای اسلامی از هنرهای تزیینی و کاربردی گرفته تا
احداث بزرگ ترین بنا های مذهبی اهمیت و اعتبار ویژه ای دارد. تزئیناتی چون
آیینه کاری، آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری، منبت کاری و نقاشی در سراسر
دوران اسلامی رواج داشته و در هر دوره ای با امکانات آن روزگاران پیشرفت
کرده است
در معماری اسلامی با استفاده از قوانین انعکاس نور با آئینه کاری راهروها و
سقف ها سعی میشده تا نور بیشتری را به داخل بناراهنمایی کند. از آن جمله
تمامی بناهای مذهبی باقی مانده از دوران صفوی می باشد
این نکته قابل ذکر می باشد که هنر آئینه کاری منحصرا به ایران اختصاص داشته و در دوران قاجاریه به اوج شکوفایی خود رسیده است.
هویت معماری اسلامی
دید کلی :
هویت معماری اسلامی در قالب فایل پاور پوینت به صورت کامل
توضیحات کامل :
هویت معماری اسلامی
معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با
بهرهگیری از روح معنویت نشان میدهد. این امر به گونهای است که اعتقاد به
توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیباییشناسی دین اسلام در
معماری اسلامی تجلی مییابد.
موضوعات مورد بحث:
1.جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان
2.اصالت و هویت ملموس معماری اسلامی
3.تصویرسازی معنوی در معماری اسلامی
4.معماری اسلامی؛ منعکس کننده ارزشهای تاریخی و تمدنی مسلمانان
5.مساجد و معماری اسلامی
6.محراب
7. صحن
8.مناره
9.گنبد
10.ایوان
11.منبر و مقصوره
12.مدرسه
13.معماری غیر دینی
14.مساجد و معماری اسلامی
15.تزیینات
تعداد صفحه:38
حجم فایل:1.09 مگا بایت
فرمت فایل:پاور پوینت
|
کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود,پاورپوینت هویت معماری اسلامی,pptx
,
,مطلب مفید
,
,صنایع دستی
,
,نقاشی و نگارگری
,
,تعزیه و نمایش
,
,سینما و تلویزیون
,
,معماری
,
,شعر و ادبیات
,
,هنر جدید
,
,جشنواره ها
,معماری
,
, صفحه اول
, خبر و گزارش
, گفتگو
, مقاله و یادداشت
, معرفی
, آثار
, آرشیو
,
,مطالب مر,
|
|
|