دانلود,پاورپوینت ساختمان های مذهبی,ppt
مطلب مفید
مسجد: مسجد خانهی عبادت، مرکز فرهنگی، مکانی برای گردهماییهای اجتماعی،
محکمه، مدرسه و دانشگاه است. پنج نوع اصلی طراحی مسجد در هفت سبک متمایز
منطقه ای وجود دارد:
در قلب کشورهای عربی، اسپانیا و شمال افریقا یک سالن ستون دار و یک حیاط باز وجود دارد.
در غرب صحرای افریقا سالن ستون دار از جنس خشت و یا بناهای گلی است.
ایران و افریقای مرکزی دارای سبک چهار ایوان دو محوری هستند.
در شبه قارهی هند، گنبدهای سهگانه و یک حیاط بسیار بزرگ وجود دارد.
در آناتولی همیشه یک گنبد بزرگ مرکزی وجود دارد.
سبک چینی، جایگاههای ویژه را در یک باغ محصور مجزا کرده است.
در جنوب شرقی آسیا، بناها بام هرمی مرکزی دارند.
در کشورهای اسلامی مسجد در بازار است بنابراین در مرکز زندگی عموم قرار
دارد. در کشورهایی که در بازار (سلمانی، فروشگاههای کالاهای مجاز، قهوه
خانه و غیره) جاذبه ای وجود ندارد باید این جاذبه ها در نقشه مسجد دیده
شوند. مساجد کوچک به ندرت دارای مناره هستند اما مساجد بزرگتر (مسجد جامع)
همیشه مناره دارند. اندازه نمازخانه بر اساس ۰/۸۵ مترمربع جا برای هر
نمازگزار است. نمازخانه معمولا مستطیلشکل و یا مربعشکل، اغلب با یک گنبد
مرکزی و در جهت مکه یعنی قبله است. گودی مخصوص نماز خواندن (محراب) نزدیک
دیوار جلویی (رو به قبله) است و در کنار آن منبر قرار دارد که تعداد
پلههای آن باید فرد باشد. پیش نماز مسجد در نماز جمعه از منبر استفاده
میکند. زنان و مردان جدا هستند و گاه زنان در راهروی سرپوشیده هستند.
پاورپوینت ساختمان های مذهبی
دید کلی :
فهرست مطالب مقدمه مراسم سوگواری و مکانهای اجرا امامباره و عاشوراخانه
تکیه حسینیه ویژگی های حسینیه ها وتکایای ایرانی مفاهیم نمادین کیفیات
فضایی کیفیات بصری
توضیحات کامل :
پاورپوینت ساختمان های مذهبی
یکی از مصادیق تفکر توحیدی شیعیان در فرهنگ عاشورا و ارزشهای نهفته در آن
متجلی شده است . حسینیه ها و تکایای ایرانی گویا ترین تجلی کالبدی ماهیت و
پیام چنین فرهنگی در ساختار فضای شهری می باشد . حسینیه ها و تکایای ایرانی
که مظهر پیوند بین زمان ، مکان و مردم می باشند به دلیل ویژگی فضای شهری
بودنش نه تنها در قیاس با مکانها هم عملکرد خویش در سایر کشورها هویتی
متمایز می یابد ، بلکه به عنوان تنها فضاهای باز شهری با عملکرد مذهبی در
فرهنگ شهر سازی مسلمین منحصر به فرد می باشد . بررسی سکونتگاههای مسلمین بر
این اساس که با حریم فیزیکی و یا ذهنی خاص خود تجلی جامعه و فرهنگی جدا از
سایر تمدنها می باشند ، با معرفی خاور شناسان از قرن 19 میلادی به بعد در
ادبیات غرب مطرح شد و از آن پس عنوان ((شهر اسلامی)) اطلاق می گردید در
حوزه مطالعات شهری جایگاه ویژه ای یافت .