پاورپوینت بررسی هویت شناسی فرهنگ ایران در معماری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری
بخشی از مطلب
با وجود همه پیچیدگی های مفهوم هویت و تلقی های متفاوت صاحبنظران از آن،
برکسی پوشیده نیست درمعماری معاصر ایران، این واژه دچار بحران گشته و بصورت
مفهوم انتزاعی درآمده است. رنگ باختن مفهوم هویت، مختص حوزه معماری
نمیباشد، همچنانکه این ضعف در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، ملی وغیره
مشهود میباشد. وقتی بحث از هویت پیش می آید، دیدگاه های پیچیده و گاهی
متضاد در ابعادی گسترده مطرح می شود. دراین یادداشت سعی شده اجماعی
ازدیدگاه های صاحبنظران حول مفهوم هویت درارتباط بامسائل اجتماعی وفرهنگی
بخصوص معماری مطرح گردد. اریکسون یکی ازجامعه شناسان معروف این مفهوم
راقائل به دوبخش می داند. « اول یکی شدن باخود ودیگری مشارکت بادیگران
دربعضی ازاجزای ذاتی». اوفرایند هویت رایک سیستم کنترل می داند که مجموعه
ای ازهنجارها و ناهنجارها را در فرد بوجود می آورد.
استوارت هال معتقداست؛ هویت یک رونددرحال شدن است که یک شناسنامه وعامل
شناخته شدن است. برخی هویت رایک مفهوم ارتباطی می دانندکه بوسیله تشابه ها
وتفاوتها بادیگران مفهوم پیدامی کند. بسیاری ازروشنفکران ایرانی، هویت
امروزجامعه ایران رادارای سه لایه فرهنگ دینی، ملی وبالاخره فرهنگ وتمدن
مدرن می دانندکه باهم دروجود هر ایرانی درگیر است که پیوند مناسب این سه
لایه متناسب باروح مکان وزمان درتکامل هویت امروز جامعه ایران مفید باشد.
عمده ترین نکته ی مفهوم هویت، عوامل موثربرشکل گیری آن است که اززبان « اندرسون » بدین صورت تبیین شده است.
۱) فضای حاکم برفردیاجامعه که درواقع نوعی فضاشناسی ومحیط شناسی فرد یا جامعه تلقی می شود.
۲) چرخش یااستمرارروندها
۳) روندهای هویتی همزمان وحتی همزمان گرائی های متفاوت(16/08/93. http://www.islamicartz.com)
هویت را می توان تجلی فرهنگ در محیط دانست زیرا مکانها از انسان معنا می
گیرند و انسان نیز مجموعه ای از باورها و اندیشه ها است که فرهنگ او را شکل
می دهد و نمود و تجلی از فرهنگ انسان را در مکان و محیط می توان مشاهده
نمود که همان هویت اوست. «فر» به معنای شکوهِ نور ایزدی می شود و «هنگ»
(آهنگ) هم به معنای قصب است و فرهنگ نیز به معنای قصب نور ایزدی (حرکت به
سمت آن نور) و حرکت به سمت آن تکامل انسانی خواهد شد. پس در نهایت می توان
گفت که هویت انسانها نمودی از هویت متعالی و الهی شده است زیرا هویت را
تجلی فرهنگ در محیط خواندیم و فرهنگ را هم قصب آن نور ایزدی، پس هویت نیز
به نوعی با آن فرهنگ که قصب نور ایزدی است پیوند خواهد خورد. حال این هویتِ
انسانها را در خود انسان و مکان می توان یافت.
برای برقراری ارتباط میان هویت و معماری از سخنی از" نوربرگ شولتز" بهره
می برم. شولتز در کتاب «معماری: حضور، زبان و مکان» از امر کیفی در زندگی
سخن می گوید و آن را سویه مشترک هستی شناسانه ی میان ما انسانها تعریف می
کند و هنر مکان (معماری) را همان چیزی می خواند که ما را به این امر کیفی
نزدیک می کند. هنر مکان را می توان همان هویت مکانی و معماری بومی دانست که
حضور و وحدت اندیشه و احساس را در آن می توان یافت. هویت در معماری ،
آشکارسازی تصویری از زندگی است و به تعبیری بیانگر مفهوم نزدیکی به مکان
است و به نوعی ما را هر چه بیشتر، به یکی از مؤلفه ها و مشخصه های هویت بخش
و معنابخش انسان نزدیک می کند. اصول و روشها در بین سبکهای مختلف نشات
گرفته از فرهنگ، سنن و الگوهای رفتاری مشابه افراد جامعه می باشد که با
اندک تغییرات در شیوه های جدید زندگی و فرهنگ مردم که ریشه در زمان دارد.
در آثار کهن ایران واژه فرهنگ به معنى ادب و تربیت به کار رفته است که با
پسوند 'ستان' ، بهصورت فرهنگستان و به معنى دبستان، و مکتب آمده است.
توجه انسانشناسان و جامعهشناسان و فلاسفه به فرهنگ و فرهنگشناسى سبب
ارائه تعاریف گوناگونى از این مقوله مهم انسانى شده است، بهنحوى که گفته
مىشود تاکنون بیش از ۳۰۰ تعریف از فرهنگ ذکر شده است.
واژه فرهنگ از دو جزء 'فر' و 'هنگ' تشکیل شده است. 'فر' به معنى نیروى
معنوی، شکوه، عظمت، جلال، و درخشندگى است. علاوه بر این 'فر' پیشوند است که
در این صورت بهجاى معنى جلو، بالا و پیش مىنشیند. در اینجا 'فر' در معنى
پیشوند به کار برده مىشود.
'هنگ' از ریشه اوستائى Thanga (سنگ) به معنى کشیدن، سنگینی، وزن، گروه و
وقار مىباشد. معنى ترکیبى این دو واژه بیرون کشیدن و بالا کشیدن است که
منظور از آن بیرون کشیدن مجموع دانستنىها و نیروها و استعدادهاى نهفته
افراد یک ملت براى پر بار کردن پدیدهها و خلاقیتهاى ناشناخته آدمى است
(محمودى بختیاری، علیقلی، فرهنگ و تمدن ایران، ص ۳۰-۳۴).
و....