پاورپوینت بررسی سبک و جنبش آرت نوو یا هنر نو
بخشی از مطلب
هنر نو سبکی در تزئینات و معماری است که در بین سالهای 1890 تا 1900 میلادی
رواج داشت . شکل گیری اولیة هنرنو از طراحی داخلی یک مغازه در پاریس به
نام آرت نوو توسط هنری واندهولده
1863 ) شکل گرفت و اسم مغازه به عنوان اسم سبک به کار رفت . او به خلوص
هنرهای -1957) کاربردی اهمیت می داد و می کوشید ارزش های جدیدی را برشالودة
قواعدی که فنون نو اعمال می کنند، بنا نهد . طرحهای او برای اثاثیه، عمدتا
متشکل از خط های پیچان و آرایه های انتزاعی برگرفته از نقوش گیاهی بود .
از جمله آثار مهم او می توان به پردة تکه دوزی نگهبان فرشتگان در سال
1891 اشاره کرد . همین سبک در آلمان یوکنت استیل که به مجلة دی یوکنت (جوان
) مربوط می شود می گفتند و از مشهورترین طراحان آن بیردسلی است که «
لیبرتی » یا « فلورئاله » و در ایتالیا نیز بدان طرحهای خطی او برای مصور
سازی کتاب بسیار مورد استقبال بود . اساس این مکتب استفاده کردن از فرمهای
گیاهی پرپیچ وتاب مثل طرح شبکة آهنی مدخل ایستگاه متروی پاریس می باشد .
رویکرد همین نقوش در کتاب آرایی و در هنره ای کاربردی چون اثاثیه و ظرف های
شیشه ای مورد استفاده قرار می گرفتند . چارلز رنه مکینتاش، آنتونیوگائودی
در معماری و هنری وان ده ولده، ویکتور اورتا و ساموئل بینگ در تزئینات
مشهور هستند.
دید نو در مکتب هنر نو به وجود می آید . استفاده کردن از آراء سبک های خطی
تزئ ینات، مبلمانهای چوبی و فلزی با پیچ و خمهای خطی شکل در کل می توان گفت
اساس ذوق هنری افراد این سبک در مبلمان خانه هاست.
در سال 1908 آدولف لوس در مقالة زینت و خطا تأکید می کند که معماری وهمة
هنرهای صنعتی باید از هر نوع تزئین و آرایش بر کنار باشند و آن را نشا نی
از عادات بربریت بشمار می آورد و در نهایت حکم می دهد که تزئینات خطا است .
او تحت تأثیر اتو واگنر، پلان قرینه، سطوح وسیع و پنجره های دقیق وحساب
شده و ستونهای دوریک را باعث تأکید در ورودی بنا می داند . لوس سادگی و صحت
عمل را جانشین ابتکار نوگرایی قرار می دهد .در بناهای او از حجمهای آجری و
مسطح که در آنها پنجره ها، درها و سایر قسمتهای ارتباطی بریده شده اند،
استفاده شده است .گروپیوس و لوکوربوزیه بعدها تحت تأثیر لوس قرار گرفتند.
استفاده ازمصالح طبیعی ودقت تکنولوژی،اساس ساخت خانه های این سبک یادشده
است .ساختمان بورس درآمستردام که درسال 1897 توسط هندریک پتروس برلاگه
ساخته شدند،تحت تأثیرآثار (1905- اتوواگنربود. تحول درسبکهای گذشته وتطبیق
آن باپیشرفت زمان درخانةمیلادربارسلون ( 1910 رامی توان درکارهای
آنتونیوگائودی دیدکه اوج تلفیق سبک گوتیک بااکسپرسیونیسم رامی توان
درکارهای اومشاهده کردوبه همین دلیل وی راآخرین سازندة گوتیک کارنامیده
اند.جهت اصلی گوتیک یک هنرناکاملوصنعتی وبدون » :کارهای او،خردگرایی ومذهب
می باشد.اومی گفت اوخطوط منحنی رانشانه ای ازخداوندمیدانست.اوترکیبی ازیک
مهندس بزرگ همچون .« تناسباست
لدوکویک هنرمندسورئال بودوعقیده داشت واضحتری ن فرم درهرساختمان اسکلت آناست .اوانسان
مذهبیوکاتولیک بودوبه همیندلیلکاردرسبکگوتیک راادامه داد.
جنبش آرت نوو
مشخصات عمومی
سبک یا جنبش
جنبش آرت نوو در سالهای ( 1890 تا 1910 ) در فرانسه ( پاریس )
در گالری آرت نوو توسط هنرمندانی که زمینة کاری و هنری گوناگونی داشتند ، مانند ( هنری ون ده ولده، رنه مکینتاش،
بردسلی و تیفاتی ) پایه گذاری شد . در گالری آرت نوو آثاری مانند پوسترهای تبلیغاتی لوترک و شیشه آلات تیفاتی،
جواهرات و کاغذ دیواری و پارچه های چارلز وشبی و والتر کرین به نمایش گذاشته می شد که شاهد بازگشت هنر نو به
طرحهای سینوسی و طبیعی بودند . آرت نوو پیرو حرکت هنر و پیشة انگلیسی ها با تأثیر از هنر گوتیکی ونیزی، در عرصة
هنرهای کاربردی پا می گیرد و در مقابل تاریخگرایی آکادمیک هنرهای سدة 19 خود را مطرح می کند.
شکل و فرم و
کاربرد
درفرم طرحهای هندسی وسینوسی، شاید بتوان کوشش آگاهانه برای توسعةیک سبک غیرتاریخی درهنر
و معماری بود. خطوط فرم در خدمت کاربرد ساختاری و کاربرد فرمی و مقبولیت در ارتباط بصری بود.
ارگونومی عملکرد خطوط گیاهی و پر پیچ و شکن که بر پایه ای استنباطی، طبیعت گرایانه از طبیعت و گیاهان به
کار گرفته می شد، با شیوه ای متداول و رسمی و تزئینات غیر ارگونومیک و غیر عملکردی مغایرت
داشت. در صورتی که خطوط سینوسی آرت نوو با عملکرد متناسب و ارگونومیک خود حرکت نوینی
را در پیکرة محصولات و سازهها پایه گذاری می کرد.
ارتباط بصری آرت نوو در ارتباط بصری، قدمی نخستین برای مسئلة سبک بود که انگیزه ای برای یک برخورد تازه تر
وآزادتر با طراحی پدید آورد . آرت نوو با نوآوری خود تلاش می کرد که یک نیروی طولانی سرکوب
شده به وسیلةسنت رازنده کند، ولی درنوآوری خوددرادامه تقلیدی بی حاصل ازگذشته میکرد.
میزان مطابقت
آثار آرت نوو با
مبانی عملکرد
محصول و
نواوری و زیبایی فرهنگ آرت نوو با اجزای قرینه و خطوط روان سازمان بندی شده و دقیقا پاسخگوی خوبی به نیازهای زیبایی
شناسی و فرهنگ زمان خود می باشد . فرمهای خاص مارپیچ این سبک از نیازمندیهای ساختاری پیروی
نمی کند، بلکه نتیجة بکارگیری ایدههای زیبایی و تزئینی روی تنوع مواد و فرم است.