دانلود,پاورپوینت موسیقی و معماری (انسان،طبیعت ومعماری),pptx
مطلب مفید
معماری موسیقی جامد است. همان موسیقی است که در عالم غیر مادی جریان دارد و
معماری ایرانی مصداق بارز و عینی در جهان مادی دستگاهها و نغمههای
موسیقی ایرانی است. میتوان عنوان نمود که هر بنایی علی الخصوص بناهایی که
جایگاه ویژهای را در فرهنگ ما دارا میباشند هر کدام تداعیکننده موسیقی
در دستگاه خاص خود میباشد.
پاورپوینت موسیقی و معماری شامل ۹۹ اسلاید با بررسی کامل موسیقی در معماری و
رابطه موسیقی و معماری می باشد.موسیقی در ابتدا برای برانگیختن احساسات
روح خلق شد، بنابراین خاصیتی دارد که میتواند مستقیماً بر قلب اثر بگذارد.
فهرست مطالب
مقدمه
موسیقی و معماری
روند طراحی در موسیقی
روند طراحی در معماری
بررسی پیوند ها و اشتراکات مفهومی موسیقی و معماری
مقایسه انواع موسیقی با انواع معماری
موسیقی و معماری ایرانی
موسیقی ایرانی
تناظر موسیقی و معماری ایرانی
مقایسه آلات موسیقی ایرانی با عناصر معماری اصیل ایرانی
جمع بندی
منابع
مولانا می فرماید: سایه دیوار و سقف هر مکان سایه اندیشه معمار دان.
بشر در طول تاریخ ، همواره به تلاش های گوناگونی دست زده تا باورها و آرمان
های انسانی خویش را در قالب اشکال مختلف بیان و به دیگران منتقل کند.
همچون موسیقی ، شعر ، نقاشی ، معماری، مجسمه سازی.آثار موسیقی هنگامی دوست
داشتنی و زیبااند که از قواعد خاصی پیروی کرده باشند
قواعدی که دانش فنی آنها را بر اساس حساسیت های گوش و روان انسان بازشناخته
و در طول هزاران سال روی آلات موسیقی اندازه گیری کرده و سنجیده است.
در هر حال بر اساس تجربه است که پیروی از قواعد خاصی که توجه دقیق فنی ،
فیزیکی دارند شرط توفیق در آفرینش نغمه ها و به طور کلی آثار خوشآیند و
زیبا در موسیقی دانسته می شود و در فضایی آکادمیک، از هزاران سال پیش
تاکنون آموزش داده می شود.نقش اصلی موسیقی تحت تأثیر قرار دادن روح از طریق
مرکز عواطف و احساسات است.
انرژی و موسیقی
انرژی خاصی که در ذرات موسیقی (فوتونها)نهفته است، میتواند به خود شکل
گیرد و صحنههایی را که آهنگساز هنگام ساختن آهنگ در فکر و نیت خود داشته،
دوباره متجلی کند.بنابراین اثرات ناشی از موسیقی، به طرز خاص تابعی است از
آهنگساز، اما با عوامل دیگری از قبیل نوازنده، شنونده، محیط، آلت موسیقی و
آهنگ نیز در ارتباط است که یکی از توابع اثرات موسیقی است و خود از دو بخش
مکان و فضا تشکیل میشود.
معمار با درک مسائل فوق و باور به این موضوع که موسیقی با روح ارتباط دارد و
روح با خدا، زمینه فکری خود را به بعد گستردهای میبرد که در آن موسیقی
فراتر از بعد تکنیکی و کاربرد هنریاش قرار گرفته است و درمییابد که این
هنر به اشکال گوناگون در تمام سطوح خلقت وجود دارد. بنابراین معمار
میتواند با این انگیزه به فضایی مطلوب در مکانی مناسب بیاندیشد.
پاورپوینت موسیقی و معماری
معماری، ایجاد فضای مادی و معنوی می کند، ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد
می کند. به عبارت دیگر موسیقی، معماری زمان است و معماری، موسیقی مکان. بر
همین اساس از بناهای ایرانی می توان به مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد.
اکثر افراد صاحب نظر در باب معماری هم اذعان کرده اند که تناسبات، رنگ و نور در این مسجد، انسان را مسحور می کند.
همانگونه که ما می توانیم با شنیدن قسمت پایانی « بهار جاودانه » از جادة
ابریشم ۲، اثر کیتارو، آهنگساز ژاپنی، صدای بلورین آب زلال و روان، روی
سنگریزه های غژغژ کننده، که پرتوهای زرین خورشید پس از عبور از لابه لای
درختان جنگل کاملاً در آن نفوذ کرده اند را تجسم کنیم
با نگریستن بر ساختمان های بافت عرفانی – سنتی نیز می توانیم آهنگ های ماورایی آن را نیز زمزمه کنیم و به جهان فراسوی میل کنیم.
معماری معنای مکان است.سکوت را منعکس می کند و بازگشت به فضای آغازین را
بشارت می دهد .سکوت وظیفه ی معماری است تا صدای فضا در آن طنین
افکند.موسیقی را روح زمان و معماری را روح مکان نامیده اند.
ایده پاورپوینت موسیقی و معماری
هر مصنف با یک ایده موسیقی شروع به کار میکند. یعنی ناگهان یک تم موسیقی
به مغزش خطور میکند(ایده موسیقی و تم از کلمات مترادفاند) و با همان تم
دستبهکار تصنیف موسیقی میشود. ایده موسیقی به طرق مختلف به فکر مصنف
میرسد.
ممکن است بهصورت یک لحن کامل باشد یعنی یک لحن یک سطری که شخص بتواندپیش خود زمزمه کند.
ممکن است که این لحن به همراه نغمههای همآهنگ یا هارمونی به ذهن مصنف
برسد. بعضی اوقات هم اصلاً لحنی در کار نیست و ابتدا همآهنگی به ذهنش
میرسد و بعد لحن را به آن میافزاید.همچنین ممکن است آن تم را به صورت یک
سلسلهضربهایی منظم و متوالی در ذهن خود احساس و با آن قطعهای را شروع
کند و بنا بر همان ضرب یا ریتم، لحن و همآهنگی مناسبی بسازد.
تم در پاورپوینت موسیقی و معماری
مصنف مایل است اثر حسی آن را نیز درک کند. تم موسیقی به معنی توالی
نغمههاست و فقط با تغییر و کم و زیاد کردن شدت و ضعف و تندی و کندی آن است
که حالت و کیفیت یک اثر موسیقی تغییر میکند. حقیقت مطلب این است که هرچه
تم اولی کاملتر باشد، میتوان آن را به صورتها و شکلهای مختلف
درآورد.اگر به حد کافی بلند و رسا باشد تغییر آن مشکل است چون به حد کافی
بسط یافته و به صورت قطعی خود درآمده است.
از این جهت است که آثار بزرگ موسیقی اغلب روی تمهایی بنا شده که بهنظر
چندان مهم نمیآید. بنابراین میتوان گفت که هرچه تم اصلی حقیر و ناقابل
باشد برای تغییر و تبدیل مساعدتر است. اکنون که مصنف تمهای خود را انتخاب
کرد مسئله بعدی که باید توجه کند این است که نواختن این تمها با چه نوع
صدایی یعنی با چه ساز یا ترکیب سازهایی متناسبتر است.