پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسرای خاوران
از نظر معماری ، ساختمان مرکزی دارای سازماندهی مرکزی است . این بنا با
داشتن پلانی متقارن ، ترکیبی متعادل و معطوف به مرکز از فضاهای فرعی است که
توانسته تعدادی فضای فرعی را حول فرم خود سازمان دهد . فضاهای جانبی در
این سازماندهی گرچه از لحاظ عملکرد متفاوتند ، اما از نظر فرم و اندازه با
یکدیگر مشابه بوده ، ترکیب کلی یی به وجود آورده اند که دارای نظم هندسی
هستند و نسبت به دومحور متقاطع شمالی – جنوبی و شرقی – غربی قرینه اند .
فرم ساختمان مرکزی به دلیل برخورداری از سازماندهی مرکزی ، جهت دار نیست و
به همین دلیل ، یکی از وجوه هشت ضلعی مرکزی بنا ، به عنوان ورودی اصلی ، از
بدنة اصلی متمایز گردیده است .
ساختمان مرکزی فرهنگسرا با واقع شدن در انتهای محور اصلی فرهنگسرا ، به
عنوان نقطة انتهایی و پایانی مجموعه محسوب می شود . این بنا با داشتن
پلانی متقارن ، در چهار طبقه بنا شده که مشتمل بر فضاهایی نظیر سالن
اجتماعات کودکان ، خانة کودک ، همراه با کلاس های آموزشی ، اتاق های تمرین
موسیقی و گروه کر در طبقة زیرزمین ، سالن اجتماعات با ظرفیت حدودی
چهارصدوپنجاه نفر ، کتابخانه ، سالن قرائت خواهران ، نمایشگاه دائمی هوائی و
سرگرمی های علمی در طبقة هم کف ، بالکن سالن اجتماعات ، سالن تشریفات جهت
پذیرایی از میهمان های رسمی ، سالن قرائت برادران و نمایشگاه بخش مدیریت و
سالن جلسات در طبقة اول ، واحد آموزش به همراه کلاس های مربوطه و نماز خانه
در طبقة دوم می شود .
طبقة سوم فرهنگسرا نیز فضای چند منظوره ای است که به مناسبت های مختلف جهت
فعالیت هایی نظیر برپایی نمایشگاه و برگزاری میهمانی های رسمی از آن
استفاده می شود .
نکتة دیگری که در معماری این بنا به چشم می آید ، نحوة تمام شدن حرکت محوری
از بدو ورود به مجموعة فرهنگسرا تا این بنا به عنوان نقطة خاتمه است .
محور اصلی که در نقش خط غالب در طراحی مجموعه مطرح است ، پس از ختم شدن به
ساختمان مرکزی ، با تغییر حرکت ٩٠ درجه به سمت بالا امتداد می یابد و
توسط سقف گنبدی شفافی پایان می پذیرد و این نقطه ، نقطة شاخصی در معماری
این بنا گردیده است . از نظر عملکردی نیز شفاف شدن سقف گنبدی شکل ، نور
نسبتاً مناسبی را برای فضای مرکزی فراهم می سازد . نمای این بنا از دوجنبه
قابل بررسی است : نخست ، تناسبات بنا ، بازشوها و ترتیب قرارگیری آن ها .
دوم ، جنس مصالح به کار رفته در آن .
ازنظر تناسبات و حجم ، بنا به گونه ای است که بخش های کلی و تقسیم بندی
درونی فضا در نما خود را نمایان می سازد ، بخش های مختلف فضایی به طور
متقارن و سلسله مراتبی ، از کناره های بنا آغاز و به نقطة انتهایی یعنی
گنبد ختم می گردد . در این بخش ، همة اجزای بنا دارای اندازة معینی هستند
که اندازة هر جزء نسبت به اجزای پیرامونش مشاهده می شود . اندازه و تناسب
پنجره ها به ججز در بالای ورودی اصلی ، برابر بوده یا نسبتی میان آن ها
برقرار است ؛ همچنان که فواصل بین پنجره ها نیز بدین گونه است . بنابر این ،
مجموعة ان ها ، مقیاسی را نسبت به اندازة نما پدید آورده اند ؛ گر چه این
نکته نیز قابل تأمل است که مقیاس پنجرة بالای ورودی ، بر اساس فرم کلی بنا
تنظیم شده است در حالی که مقیاس در و پنجره های اطراف آن ، بر اساس اندازة
فضاهای داخلی بنا تنظیم گردیده و از نظر مصالح نیز ترکیب سنگ و آجر ، در
تقسیم بنا به اجزای مختلف کمک کرده است .
و....