آثار
گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای
متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیسها و
نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در
نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری استفاده از رایانه در این روند است. بر
خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و
3DsMAX برای کارهای خود استفاده می کنند گری از نرم افزار کاتیا که یک
نرم افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد.
این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه های
مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا
سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را
تصحیح می کرد.
شکل ها و مصالح
مصالحی که غالباً در کارهای او مشاهده می شود صفحات فلزی. صفحات فلزی
به خصوص تیتانیوم، پلاستیکهای رنگ شده، رنجیرها و کابلها و فولاد و به
کارگیری پانلهای مشبک است.
تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می توان از عناصر ثابت
کار گری دانست و بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالح
نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره های بی قاعده و مرکز
گریز از نشانه های کارهای او می توان برشمرد.
فرهنگهای ساختمانسازی شامل تمام مؤسسات عمومی و فردی است که با آنها سر و
کار داشته و به نوعی بر شکل ساختار آنها تأثیر میگذارند. موزه جدید
«گوگنهایم» در اسپانیا به صورتی وسیع و گسترده مورد تحسین منتقدان معماری
قرار گرفته و به عنوان سازهای منحصر بفرد که اوج خلاقیت معماری در آن به
کار رفته، شناخته شده است. این سازه نشان دهنده این است که در آخر قرن
بیستم بالاخره سازه ارزشمندی ساخته شد. این موزه با ظرافت خاص و به یاری
خلاقیت بکار رفته در آن، به دنیای اطرافش مرتبط است. این موزه مثالی برای
استراتژی اقتصادی امروزی است که شهرهای صنعتی قدیمی مثل «بیل بائو» برای
همگن ساختن خود با قوانین جدید فرهنگی، طراحی شدند.
به وضوح میشود در همان نگاه اول، خصوصیات معماری فرانک گری را در این بنا
دید : زاویه های تند که با استیل ایجاد شده، استفاده از شیشه و آجر در بنا و
البته استفاده از گچ در داخل. وی برای اینکه تصور درستی از این همه شکل
های پیچ در پیچ داشته باشد، از نرم افزار catia برای مدل سازی استفاده کرده
است. وی از رنگ های تندی هم در داخل و هم در خارج بنا استفاده کرده، به
طوری که اگر در داخل کتابخانه باشید، به طور متناوب با رنگ های سبز و
نارنجی و بنفش روبرو خواهید شد و این بازی با رنگ را، میز ها و صندلی هایی
با رنگ های زرد و سیاه و سبز و آبی تیره تکمیل میکنند.
و.....