پاورپوینت بررسی معماری حمام علی مصطفی ارومیه

تاریخ ایجاد 28/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 15 اسلاید بهمراه نقشه   قیمت: 5000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی معماری حمام علی مصطفی ارومیه 
 
حمام علی مصطفی مربوط به دوره قاجار است و در اورمیه، داخل بازار قدیمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حمام علی مصطفی یکی از بزرگترین حمامهای تاریخی به جا مانده در شهر ارومیه است  این حمام در خیابان شهید مطهری، کوی دوشابچی خانا (شیره پز خانه) قرار دارد. این حمام ظاهراً توسط شخصی خیّر به نام حاج قاضی، بنا گردیده است. درباره حاج قاضی گفتنی است: که وی یکی از علمای مشهور و از روحانیان دوره ناصرالدین شاه در شهر ارومیه می باشد. حاج قاضی در زمان یورش شیخ عبیداله شمزینی به سال 1258 ش (1297 ه ق) به ارومیه، مامور حفاظت از  دروازه توپراق قلعه از سوی اقبال الدوله والی ارومیه می شود .
حمام علی مصطفی مانند سایر حمامهای قدیمی دارای فضاهای سربنیه، فضای ورودی، گرمخانه و خزینه میباشد. این حمام دارای دو ورودی اصلی و فرعی است. ورودی اصلی از طرف مسجد حاجی قاضی بوده و ورودی فرعی آن از دوشابچی بازار می باشد. فضای سربنیه (زیر گنبد اصلی) به شکل هشت ضلعی و پس از آن هشتی و سپس گرمخانه قرار دارد از طریق چهارپله از فضای گرمخانه میتوان به خزینه حمام دسترسی پیدا کرد. قسمت گرمخانه زنانه بصورت مخروبه درآمده و بخش مردانه نسبتاً سالم است.در این بنا هفت گنبد وجود دارد که سه تای آن بزرگ و بقیه متوسط هستند ولی متاسفانه گنبد های آن به علت فرسده و قدیمی بودن تخریب شده است. گفتنی است که مالکیت این بنا از نوع خصوصی است . حمام قدیمی دوره قاجاری علی مصطفی با همت اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان در تاریخ 10/3/1382 به ثبت ملی رسیده است.و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پلان حمام علی مصطفی ,پاورپوینت حمام علی مصطفی ,معماری حمام علی مصطفی ارومیه ,نقشه حمام علی مصطفی ,حمام علی مصطفی ,
مقالات مرتبط در این دسته