پاورپوینت بررسی کیفیت فضاهای شهری

تاریخ ایجاد 03/09/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید قابل ویرایش پاورپوینت   قیمت: 8800 تومان     تعدادمشاهده  4


بخشی از مطلب
فضای مثبت ومنفی: فضای بیرونی می تواند بر حسب فضاهای مثبت و منفی مورد توجه قرار گیرد. فضای بیرونی مثبت نسبتا محصور، شکل مشخص و تعریف شده‌ای دارد، قابل درک است، می تواند اندازه‌گیری شود و مرزهای تعریف شده دارد. می توانیم آن را تصور کنیم که با آب پر شده است . در اصل منفصل و جدا (به عنوان یک واحد)، محصور،ایستا است و در ترکیب پیوستگی دارد.
فضای منفی بدون شکل است، برای مثال قسمت باقیمانده بی شکل که اطراف ساختمانها رها می شود که بطور کلی به عنوان یک فضای مثبت دیده می شود. فضای منفی غیر قابل درک و محصور نشده است، لبه های قابل درک که آن را شکل دهند کم هستند و مشکل است چنین فضایی را تصور کنی که  با آب پر شده است، درک فضا مشکل است. تفاوت بین فضاهای بیرونی مثبت و منفی می تواند همچنین بر حسب تحدبشان مورد توجه قرار گیرد.  
شکل (4-7)الف: یک فضا محدب است وقتی که یک خط که هر دو نقطه درون فضا را بهم وصل می کند کاملا درون فضا قرار بگیرد. فضاهای محدب مثبت هستند.
 شکل (4-7)ب: این نمودار اصل وا‍ژگونی شکل-زمینه را نشان می دهد، بسته به اینکه کدام شکل و کدام زمینه است تصویر هم یک گلدان و هم دو چهره می باشد. انواعی از فضای مثبت و منفی می تواند از طریق واژگونی شکل–زمینه مشخص می شود. جایی که فضاهای بیرونی منفی هستند، ساختمانها شکل و فضای بیرونی زمینه است اما امکان ندارد که فضای بیرونی را به عنوان شکل ببینیم و ساختمانها را به عنوان زمینه. جایی که فضاهای بیرونی مثبت هستند، واژگونی شکل- زمینه ممکن است و ساختمانها می توانند به عنوان شکل یا زمینه مورد توجه قرار گیرند.
در بحث فضاهای شهری، ترانسیک(Trancik) تفاوتی مفید قایل می شود بین فضای سخت که بطور اساسی بوسیله دیوارهای معماری شده محدودشده است و فضای نرم مانند پارکها و باغها، که محیط طبیعی بر آنها غالب است. این بخش در ابتدا در مورد فضای سخت بحث می کند.
 
خلق فضای مثبت: برای همه فضاهای شهری سخت سه عنصر اصلی تعریف فضایی وجود دارد: ساختمانهای احاطه کننده، کف، آسمان بالای سر (زوکر،   Zucker ، اظهار می دارد معمولا ارتفاع بلندترین ساختمان در سه یا چهار دفعه درک می شود). بنابراین کنترل فضایی و محصوریت هم باید در پلان و هم در مقطع عمودی مورد توجه قرار بگیرد. میزان محصوریت و نتیجه درجه کنترل تا حدی به نسبت عرض فضا به ارتفاع دیوارهای محصور کننده بستگی دارد. راحت ترین فاصله دید برای یک ساختمان از فاصله ای در حدود دو برابر ارتفاع آن است، اگر چه همه ساختمانها نباید طوری طراحی شوند که در یک دید، مشاهده شوند.
نظم و ترتیب طرح در خلق یک حس کنترل فضایی مهم است. بوت(Booth) در مورد کیفیت محصوریت از طریق یک سری نمودار ساده بحث می کند.
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
کیفیت فضاهای شهری ,پاورپوینت بررسی ,فضای مثبت ومنفی ,فضای بیرونی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی ساختار کلی معماری و شهرسازی ایرانی
پاورپوینت بررسی کیفیت فضاها در طراحی شهری
پاورپوینت بررسی طراحان شهری و فرآیند توسعه ، توسعه ملک و زمین در شهرسازی
پاورپوینت بررسی مسنوخیت و تداوم مکانی در طراحی شهری
پاورپوینت بررسی تاثیر زمان در طراحی فضاهای شهری
پاورپوینت بررسی طراحی محیطی و خرد اقلیم در طراحی شهری
پاورپوینت بررسی تراکم و شکل شهر
پاورپوینت بررسی کاربری های مختلط در طراحی شهری
پاورپوینت بررسی فضای عمومی و نگرشهای عمومی به فضاهای شهری
پاورپوینت بررسی منظرسازی سخت و نرم در طراحی شهری
پاورپوینت بررسی منظر شهری Townscape
پاورپوینت بررسی بعد زیبایی بصری طراحی شهری
پاورپوینت بررسی الگوی خیابان ، کاداستر
پاورپوینت بررسی مورفولوژی شهری
پاورپوینت بررسی فرایند طراحی شهری
پاورپوینت بررسی شکل شهری عصر اطلاعات ، بازسازی در شکل شهری معاصر
پاورپوینت بررسی شهر صنعتی و شهر پسا صنعتی
پاورپوینت بررسی تغییرات و دگرگونی در شکل شهر
پاورپوینت بررسی چهارچوب و اصول کلی طراحی شهری
پاورپوینت بررسی سنت های تفکر در طراحی شهری