پاورپوینت نظریات پاول زوکر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی

تاریخ ایجاد 03/09/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید قابل ویرایش پاورپوینت   قیمت: 8800 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت نظریات پاول زوکر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی
.
بخشی از مطلب
زوکر در کتاب شهر و میدان(Town and Square) میدانهایی را که از نظر هنری مناسب بودند مورد بحث قرار دادکه فضاهای سازمان یافته‌ای را نشان می دادند. او بحث کرد که بسیاری از میدانها برای مثال سن پیتر روم و سن مارکو ونیز بدون شک هنر بوده اند زیرا ارتباط بین ناحیة باز میدان و ساختمانهای احاطه کننده و آسمان در بالا یک تجربة احساسی خالص را خلق می کند که قابل مقایسه با تاثیر هر کار هنری دیگر است. برای زوکر ارتباطهای وابسته به زیبایی و بصری مشخص می‌کردند که ایا میدان یک کل است یا فقط یک گودال.
زوکر مختصرا پنج نوع اساسی از میدانهای هنری شهری را شرح می دهد.(شکل 8-7)
 1- میدان محصور و بسته و فضا در برگرفته شده. یک میدان بسته یک محصوریت کامل است و بوسیله خیابانهایی که به آن می رسند و فرمهای هندسی منظم و معمولا تکرار عناصر معماری تفسیر می شود. این خالصترین و بی واسطه ترین بیان مقابله بشر در برابر گم شدن در جهان ژلاتینی در یک حجم بی نظم از خانه های شهری را نشان می دهد. عناصر مهم، پلان و تکرار ساختمانهای شبیه به یکدیگر یا انواع نماهای شبیه هستند. 
2-فضای میدان هدایت شده بسمت یک عنصر مسلط : میدان مسلط شدة زوکر بوسیلة یک ساختمان یا گروهی از ساختمانها شخصیت داده می‌شوند. اگرچه بطور نمونه شکل غالب یک ساختمان است می تواند برای مثال یک دید یا یک فواره هنری باشد که زمینه را برای خلق حس قوی از فضا فراهم کند. ‌3- میدان هسته ای، فضا در اطراف مرکز شکل یافته است: دراینجا یک شکل مرکزی یک هسته عمودی بقدر کافی قدرتمند است که حس فضایی را در اطراف خودش خلق کند و کششی را به میدان تحمیل کند که تمام کل آنرا با هم نگه دارد. نیروی اعمال شده بوسیلة ‌هسته در اندازة مؤثر چنین میدانی حکومت می کند.
4- میدانهای گروهی، فضا ترکیب شده است. زوکر تاثیر بصری گروهی از میدانهای هنری زیبا را با اثر اتاقهای متوالی درون یک کاخ باروک مقابسه می کند. تصویرهای ذهنی پی در پی می تواند در یک کل بزرگتر جمع شود. میدانهای فردی می توانند بطور ارگانیک یا هنری بهم متصل شود. برای مثال بوسیلة ‌یک محور یا بوسیلة جمع شدن در اطراف یک ساختمان مهم. 
5-میدان بی شکل، فضا نامحدود: میدانهای بی شکل در هیچکدام از دسته های بالا قرار نمی گیرند، اما حداقل بعضی از کیفیتها را نشان می دهند. اگرچه  در تحلیل بیشتر آنها بی شکل یا بدون نظم و سامان بنظر می رسند. 

میدانها بندرت یک نوع خالص را نشان می دهند و اغلب اوقات خصوصیاتی از دو و یا بیشتر را دارا هستند. برای مثال زوکر ذکر می کند که چطور پیزا سن مارکو در ونیز در ابتدا ممکن است یک میدان بسته یا به عنوان مجموعه ای از میدانها (میدانهای گروهی) به نظر آید. او همچنین ذکر می کند که عملکرد ویژه یک میدان بطور اتوماتیک یک شکل فضایی معین را تولید نمی کند و هر عملکردی می تواند در شکلهای متفاوت زیادی بیان شود.
 
خیابان
خیابانها فضاهای سه بعدی خطی هستند که در هر دو طرف بوسیله ساختمانها محصور شده اند، آنها ممکن است جاده داشته یا نداشته باشند همان طور که در بخش چهار بحث شد یک خیابان با یک جاده فرق می کند. شکل خیابان می تواند برحسب کیفیتهای مثبت و منفی تحلیل شود، ترکیبهایی که مجالی برای تنوع بیشتر می دهند شامل: پویایی بصری یا ایستا بودن ، محصور یا باز بودن، طولانی یا کوتاه ،  عریض یا باریک و مستقیم یا منحنی بودن ، رسمی بودن یا نبودن ساختمانهای اطراف است. به این موارد ممکن است ملاحظاتی چون مقیاس، تناسب، ضرباهنگ و اتصال به خیابانها و میادین دیگر اضافه شود.کتاب آلن جکوبز (Allan Jacobs)،خیابانهای بزرگ(Great Street)، شرح مفیدی را از انواع خیابانهای متفاوت می دهد. بر خلاف میدانهای شهری که خصوصیتی ایستا دارند بیشتر خیابانها از و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاول زوکر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی ,.پاورپوینت نظریات ,
مقالات مرتبط در این دس